
Item #3 
RESEARCH SEMINAR IN LAW, ECONOMICS, AND ORGANIZATION 
Professors Bebchuk, Hart, and Kaplow 
 
Monday, October 10, 2005 
Pound 108, 12:30 p.m. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

THE CORPORATE GOVERNANCE ROLE OF THE MEDIA: 
EVIDENCE FROM RUSSIA 

 
By Alexander Dyck, Natalya Volchkova and Luigi Zingales* 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
*Presenting 



*Preliminary and incomplete.  Please do not cite without permission. * 
      

 
The Corporate Governance Role of the Media: 

Evidence from Russia 
  

Alexander Dyck 
University of Toronto 

 Natalya Volchkova 

    New Economic School and CEFIR 
and 

Luigi Zingales 
Harvard University, NBER, and CEPR 

First Draft: October 2004 
                                        This Draft: September 2005 

 
Abstract 

We study the effect of media coverage on corporate governance outcomes by focusing on 
Russia in the period 1999-2002. Russia provides a setting with multiple examples of 
corporate governance abuses, where traditional corporate governance mechanisms are 
ineffective, and where we can identify an exogenous source of news coverage arising from 
the presence of an investment fund, the Hermitage fund, that tried to shame companies by 
exposing their abuses in the international media. We find that the probability that a 
corporate governance abuse is reversed is affected by the coverage of the news in the Anglo-
American press. The result is not due to the endogeneity of news reporting since this result 
holds even when we instrument media coverage with the presence of the Hermitage fund 
among its shareholders and the “natural” newsworthiness of the company involved.  We 
confirm this evidence with a case study.  
 
 
 
 
 
* Alexander Dyck and Luigi Zingales thank the Gamma Foundation for financial support. Alexander Dyck 
also thanks the Division of Research, Harvard Business School and the Rotman School of Management while 
Luigi Zingales thanks the George Stigler Center at the University of Chicago. 



     2

  

In September 2003 Richard Grasso, the then chairman of the New York Stock 

Exchange, lost his job because his lavish compensation was exposed and vilified in the 

press. This is just one of many examples where media pressure seems to have an impact on 

corporate governance.1 This conjecture is also supported by the evidence that countries with 

more diffuse press have better corporate governance outcomes, even when legal differences 

are accounted for (Dyck and Zingales (2002) and (2004)). Is this just a coincidence or is it 

indeed true that the press (and media in general) play an important role in corporate 

governance? If so, why is it the case? And since the media are more likely to cover a piece 

of news if they perceive it as extraordinary, can we really say that media reporting triggers a 

change of action? Or is it instead that media are more likely to report extreme episodes that 

are bound to trigger a reaction anyway?  

These are the questions we address in this paper. We start by arguing that the media 

can matter by impacting the reputation of the agents involved. Reputation is an effective 

constraint only if the audience that we care about for our reputation becomes informed. Very 

often, however, the relevant audience does not find it in its interest to collect information 

about the behavior of corporate managers and/or politicians, unless this information is 

provided them for free or it is packaged in a way that makes it entertaining. Only when this 

occurs do corporate managers find it worthwhile to develop a reputation of acting in the 

interests of shareholders. The same is true also for the regulators who are supposed to 

enforce corporate governance rules: they are more likely to enforce these rules when they 

know a large audience is watching.  

To document the empirical relevance of these effects we use Russian data, which are 

very suitable for three reasons. First, during the late 1990s corporate governance abuses in 

Russia were very extreme, very common, and very visible, providing a wide field of inquiry. 

Second, in Russia the standard mechanisms to readdress these abuses were either non-

existent or completely ineffective (for example, courts were easily corruptible), allowing us 

to identify whether media has an independent effect on outcomes.  Third, and most 

important, in Russia there exists an investment fund that consciously plays a media strategy 

                                                 
1 For a richer set of examples, see Dyck and Zingales (2002). 



     3

and this allows us to identify an exogenous component in news coverage and thus to test 

whether the effect of the media is causal.   

Founded in 1996 as a generic hedge fund with a Russian focus, the Hermitage Fund 

found itself drawn into corporate governance battles. As the largest foreign investor in 

Russian equities, it could not remain passive in front of major corporate governance abuses 

(Dyck (2002)). But the legal remedies at its disposition were extremely weak. To protect its 

investments, thus, the Hermitage fund chose to actively shame Russian companies in the 

international press, hoping to hurt their reputation and that of the government officials who 

regulated these firms. But the Hermitage fund has an incentive to act only for companies it 

owns shares in. This is also borne out in the data:  companies that make significant 

corporate governance abuses are more likely to be exposed in the international press if they 

have the Hermitage fund as a shareholder. It follows that whether the Hermitage fund 

owned a stake in a company is a valid instrument for the exogenous component in news 

reporting.  

To understand the relation between the Hermitage fund and press coverage and 

between press coverage and outcomes, we start by analyzing in detail two companies -- 

Sidanco and MGTS – that committed similar corporate governance abuses in 1998, but 

differed in their owners: Hermitage had a significant stake in Sidanco, and no stake in 

MGTS.  In this case we also know from Hermitage that they got actively involved in trying 

to generate coverage.  

We find that Sidanco’s actions were reported in 23 news articles, 14 of which in 

credible international publications (9 in the Financial Times, 4 in various editions of the 

Wall Street Journal and 1 in the Economist). By contrast, MGTS had only 3 articles in 

credible international press mentioning the corporate governance violation (all in the FT).  

In the Sidanco case, the dilution was reversed, in MGTS it went through quickly. 

A single case is hardly convincing. For this reason we conduct more systematic 

analysis.  We collected all the major corporate governance abuses occurring in Russia in the 

period 1999-2002 and studied whether they were somehow readdressed. We find that the 

probability of a reversal is significantly affected by the exposure of the news in the foreign 

press, even after controlling for other potential determinants of the outcome, such as the 

degree of foreign ownership and the involvement of international organizations such as the 



     4

European Bank of Reconstruction and Development (EBRD). By contrast, exposure in the 

local press has no impact. Between the two main foreign newspapers, the Wall Street 

Journal seems to have more impact than the Financial Times, this could be a result of a 

higher credibility of the former or of the different importance of the two types of audiences 

these newspapers have. To separate the effect of audience from that of credibility we use a 

Russian-language publication called Vedemosti. Since this publication is a joint venture 

between the Wall Street Journal and the Financial Times, it probably has credibility similar 

to that of the two owners. But being in Russian, it only reaches Russian businessmen and 

politicians. Our finding that coverage by Vedemosti has no significant effect suggests that all 

the leverage is provided by the reputation vis-à-vis the Anglo-American community.  

We also show that foreign press coverage of major corporate governance abuses is 

driven by the intrinsic newsworthiness of a company and by the presence of the Hermitage 

fund among its shareholders. We then use these two factors as instruments for foreign press 

coverage and we find that the effect of press coverage is robust, suggesting that the link is 

causal.   

Finally, we look at what is the main mechanism through which the press had an effect 

and we find that in roughly half of the cases media pressure leads a regulator or a politician 

to intervene, while in the remaining half it is the company itself that relents, realizing the 

reputational costs of continuing the battle.    

The rest of the paper proceeds as follows.  Section I outlines the theoretical 

framework. Section II explains why we focus on the Russian market.  Section III presents a 

brief case study that motivates our statistical analysis. Section IV describes our research 

design and data.  Section V presents our main results on the effect of media coverage on the 

outcome measure of whether corporate governance abuses are addressed. Section VI 

identifies some exogenous determinants of media coverage and uses these to re-estimate the 

basic regression using instrumental variables. Section VII discusses the mechanisms through 

which media affect outcomes. Section VIII concludes. 

 

I.  What role can the media play in corporate governance?  

 

I.1 The role of the media in information diffusion  



     5

 The role of the media is to collect, select, certify, and repackage information. In 

doing so they dramatically reduce the cost economic agents face to become informed. When 

the Wall Street Journal reports a table with the quarterly performance of mutual funds, for 

instance, an investor does not have to spend time collecting all the pieces of information 

herself, but she can glance at them in a second for the price of a dollar. Furthermore, if there 

exists a strong complementarity between news and entertainment, as it is often the case for 

hot or titillating topics, the media can make the cost of absorbing information negative by 

packaging news appropriately (Becker and Murphy (1993) and Dyck, Moss, and Zingales 

(2005)).  

 This dramatic reduction (if not elimination) of the cost of collecting information is 

very important since in many situations individual agents face a rational ignorance (Downs, 

1957) paradox: the cost of becoming informed exceeds the benefit they can personally gain 

from that information. Hence, the media have the power to overcome the “rational 

ignorance” result (Dyck, Moss, and Zingales, 2005). By doing so, the media increase the 

number of people who learn about the behavior of other people, increasing the effect of 

reputation.  In the words of Justice Brandeis: “Publicity is justly commended as a remedy 

for social and industrial diseases. Sunlight is said to be the best of disinfectants; electric 

light the most efficient policemen.”2  

 

I.2 The role of the media in corporate governance  

 Consider a manager who has to decide whether to make a decision that might benefit 

her personally, but might hurt her reputation and trigger some legal punishment. A simple 

application of Becker (1968) model has that a manager will be dissuaded from such an 

action if and only if    

  

    (1)   Private benefit < E (Reputational cost) + E(Punishment) =   

          = * |i i
i

p RC∑ i learns about it + Pπ  

where iRC is the reputational cost of this action vis-à-vis group i, ip is the probability group 

i will learn about it, π is the probability of enforcement and P is the punishment in case of 

                                                 
2 Louis D. Brandeis, 1933, Other People’s Money, National Home Library Foundation: 62. 



     6

enforcement. Note that all the terms on the right hand side are ex ante estimates. In 

particular a manager is not sure if a certain audience will learn about her decision, or how 

hard it will judge it.  

The media influence the right hand side of this equation in four ways. By publishing 

the news they can change ip , i.e., the probability that a given action is known to a certain 

audience and so it carries a reputational cost. Of course, different media have different 

audiences, so each medium has a special impact on its own audience’s ip . If, for instance, a 

company is planning to raise new finance and it cares about the capital markets’ perception 

of its own action, it will be very sensitive to coverage in outlets that are read by the financial 

market community.  

 The second way in which the media can affect the decision is by increasing the 

reputational cost iRC . In the Grasso case, for instance, all the directors initially voted in 

favor of his lavish compensation, but when it became public many of them changed their 

position not only because the news became known to a large audience, but also because 

even the most pro-business newspapers characterized this decision in a very negative way, 

increasing their reputation cost. 

 Third, the media can have an impact by changing expected enforcement costs.  This 

comes most directly as the media influence the probability of π . The enforcer herself faces 

a trade-off (very similar to equation (1)) between personal cost of enforcement and 

reputational cost of not enforcing.  

Finally, the media can change the size of the penalty P. This is definitely the case if 

a case goes to trial, because media can impact the mood of a jury. But it is also the case 

whenever the enforcer has any discretion in the size of the punishment.  

These two latter channels suggest an interesting determinant of legal enforcement. 

The large literature on law and finance has emphasized the importance of legal enforcement 

as different from the law on the books (La Porta et al. , 1998;  Bhattacharya and Daouk, 

2002), but has not explored what drives enforcement. Our simple framework suggests that 

media pressure can play an important role in it.     

 

Which reputation?   

Starting with Fama (1980), the finance literature has recognized the importance 



     7

reputation plays in disciplining corporate managers. The early literature, Fama (1980) and 

Fama and Jensen (1986), emphasized managers’ reputation vis-à-vis potential employers, 

who will determine future jobs and wage. CEOs, however, do not hop from job to job 

frequently. Especially for CEO of large companies, the probability of reentering the labor 

market (and thus the importance of their reputation vis-à-vis future employers) is minimal. 

By contrast, career concern might lead directors to act against the interest of shareholders. 

Since they are appointed by managers, they should care about their reputation vis-à-vis  

them.     

More important, instead, is the role played by a manager’s (or a company’s) 

reputation vis-à-vis financial markets, as modeled by Diamond (1989) and (1991) and 

Gomes (2000). To the extent a company needs to access financial market repeatedly, its 

reputation will affect the term of future financing. Since these terms affect the profitability 

of a company and its ability to exploit future investment opportunities, they will be 

important even for self-interested managers.    

Managers, however, seem to care not only about their reputation vis-à-vis future the 

financial market, but also vis-à-vis society at large. As we discuss in Dyck and Zingales 

(2002), managers often bow to environmental pressures not because these are in the interest 

of shareholders, but because they do not want to face the private cost of being portrayed as 

“the bad guys”.  

  

I.3  Effect on the reputation of the enforcers  

The second term on the right hand side of (1) is a function of enforcement. But what 

does drive enforcement? An enforcer compares her personal cost of acting with the 

reputational cost of not acting in a way not dissimilar from (1). As in the case of corporate 

managers, the reputational cost of not acting are affected by media reporting. The SEC, for 

example, started to ask the NYSE board about its compensation practices after the first news 

of Richard Grasso’s compensation was published in the Wall Street Journal. The 

publication of that news informed many people about the lack of activism of the SEC, 

forcing this agency to show some action.  

This effect can be driven by two separate forces. The first one is a simple extension 

of Fama’s model to politicians: they care about their future employers, i.e. the voters. The 



     8

second force is the role played by the media in the battle between public interest and vested 

interests. A major reason why vested interests have so much power in political decisions is 

because of the “rational apathy” of voters (Downs, 1957). As Dyck, Moss, and Zingales 

(2005) argue, however, this rational apathy can be overturned by the media. By making 

political news entertaining, the media can overcome voters’ cost to become informed and, in 

so doing, reduce the power of vested interests. Once again Richard Grasso’s very large 

compensation became an entertaining news and made a much larger group of people aware 

of the potential conflict of interest intrinsic to the position of the NYSE chairman, who is in 

part a defender of the interests of the NYSE seat owners, and in part regulator. This new 

awareness substantially weakened the position of the NYSE lobbying effort to maintain its 

monopoly position.    

Finally, politicians do not care only about reputation vis-à-vis voters, but also their 

reputation (and their country’s reputation) vis-à-vis foreign countries. Russian President 

Putin, for example, cares also about his own reputation vis-à-vis the Western world and, in 

particular, the United States. Any news (especially if reported in the international press) that 

makes him appear weak or not in control of the situation undermines his credibility in the 

international circle. Therefore, he will be more likely to  take an action to address a problem 

if this problem is visible to the international community.    

 

I.4 When are the media most effective?  

If we look at (1) the impact of media is greater when the media reach a larger 

number of relevant groups (i.e, groups with whom managers care to maintain a good 

reputation) and when the news reporting generates a greater increase in ip . In the language 

of the media these two characteristics are diffusion and credibility. Ceteris paribus, the 

more people a medium reaches, the broader will be the reputational impact of its reports. 

Similarly, to increase in ip , the news must come from a credible source, otherwise it is not 

believed. If we receive an e-mail coming from a unknown organization that accuses a 

famous professor of plagiarism, we are unlikely to believe it. If the same news were 

reported in the New York Times, we would be much more likely to believe it because the 

NYT has developed a good reputation (some recent incidents notwithstanding).  

Finally, the effectiveness of the media depends upon the magnitude of the 



     9

reputational punishment. If the punishment occurs in the labor/product market, its 

magnitude depends upon the frequency of repeated buyers in that market and the ratio 

between future and current benefits. In a market where repeated buyers are rare, then the 

reputational penalties are limited. Similarly, if the future benefits from having a reputation 

are small (for example a company that is cashflow positive and does not expect to raise 

additional funds in the future) relative to the current benefit of deviating, then the media 

cannot have much of an effect.     

If the punishment occurs through social pressure, then its magnitude depends upon 

the strength of the social norm. For example, when a former CEO of Fiat was convicted for 

false financial reporting, the major Italian newspaper published a letter of solidarity of the 

most important business leaders. Thus, in this case the social sanction associated with the 

news appears to have been minimal, because in Italy there is not a strong social norm that 

this law should be obeyed. By contrast, in the United States there is a well-developed set of 

business publications that share the view that managers should maximize shareholders’ 

value. Hence, executives fear being exposed as villains in these publications. Hence, the 

media can only be as affective as the moral norms shared by a certain community and its 

media.3 

Many of these factors suggest that when we examine governance violations in 

Russia, as we will do shortly, we have to distinguish between three categories. Russian 

media in Russian, which have access to the Russian public but have limited credibility; 

foreign-owned media in Russia, which have access to the Russian public but enjoy greter 

credibility; Anglo-American media, which has access to the international centers of 

economic and political power, where English is the lingua franca, and enjoy of great 

credibility.  

Russians might care about their reputation vis-à-vis the international community for 

two reasons. First, they might want to access international markets (for financing, joint 

ventures, and even sale contracts). Second, for personal satisfaction. After becoming rich 

executives in many developing countries seek broader acceptance in the international 

community by joining the World Economic Forum at Davos, seeking positions on the 

                                                 
3 Business publications, for instance, are more powerful in shaping the reputation of an executive than non-business press 
because they are more effective in reaching business people who will interact with him/her in the future. 



     10

boards of trustees of prominent international institutions, and so on.  

Negative news reported in international media can have the effect of ostracizing the 

executives from these desired social circles. While the Russian oligarch Vladimir Potanin 

was successful in his efforts to join the trustees of the Guggenheim Museum in April 2002, 

oligarchs such as Oleg Deripaska were “disinvited” from participating in the Davos 

meeting, and Deripaska was stripped of his designation as “one of the global leaders of 

tomorrow” following negative press coverage of civil lawsuits alleging bribery, money 

laundering, and worse (Financial Times 2001; Wagstyl 2002).4 

 

  
II. The Russian Case  
  

II.1 Why Russia?  

 If enforcement is very effective and/or legal punishments are extremely severe, the 

manager’s expected cost of violating minority shareholders’ rights is such that managers 

will never do so. For this reason, it would be helpless to try to identify any effect of the 

media in a country with very effective corporate governance rules.  

The same is true, however, if the media have a long established track record to 

castigate managers with a poor corporate governance record. Managers will be so scared of 

the reputational penalties that will abstain from committing any abuse.   

Ideally, thus, we would need a country that has very little or no legal enforcement 

and where, at the time a decision is made, the reputational costs of a decision are not well 

understood by the decision maker.  

Russia during the period late 1990s-early 2002 scores “well” on both dimensions.  

During this period the standard instruments to readdress corporate abuses were either non- 

existent (derivative suits) or completely ineffective (for example, courts were easily 

corruptible). As a result, corporate governance abuses were very extreme, very common, 

and very visible. Hence, we can relatively easily assemble a sample of objective bad 

governance decisions and follow them over time.  

                                                 
4 One way to reconcile this effect with the traditional reputation effect is to posit that every manager has the option to start 
a political career and, thus, she cares about her general reputation. But since a political career is not a source of large 
monetary gains, the existence of such an interest can be justified only with an extra term in the utility function. It is 
simpler, then, to posit from the beginning that managers care about their reputation in this broader sense.       



     11

At the same time, Russian managers were just starting to learn how to deal with the 

press, in particular with the foreign press. Having being raised in an environment (Soviet 

Russia) where the media were reporting only what the party establishment wanted, they 

were unlikely to factor in their decisions the reputation loss some media could inflict.  

In addition to these two factors, Russia is the ideal laboratory environment because there 

exists a fund that consciously plays a media strategy: the Hermitage Fund   (Dyck (2002)).   

 

II. 2  The Hermitage strategy  

Founded in 1996 as a generic hedge fund with a Russian focus, the Hermitage Fund 

changed its strategy and focus after the 1998 Russian crisis. In the words of its chairman:     

 
Our basic approach is to thoroughly research and understand where the corporate 

malfeasance is taking place and then go to great pains to simplify the story so the average 
person can understand what is going on. One of the reasons that certain companies have 
gotten away with various abuses in the past is that no one really understood what was 
happening because the stories were so complicated. We then share the stories with the 
press.  By doing so, we want to inflict real consequences – business, reputational and 
financial. 

A lot of our value is communication – packaging what happens in a clear way. Fund 
managers have little training in this.  I couldn’t get investors riled up unless I could 
package the story. Here is where my BCG training was helpful. You have to understand 
that the press doesn’t know about the stories, have the ability to understand some of these 
complicated activities, or can’t afford to do research.  We have a lot of money invested.  
We are affected.  We can devote the resources to do what it takes to truly understand 
what is going on.  Our goal is to frame the issue so that it is clear to everyone what has 
happened.  We do talk to the Russian press, but our focus is on the international press. 
(Dyck, 2002).  

 
Since the Hermitage fund tries to generate more coverage only for companies it owns shares 

in, the presence of the Hermitage fund among the shareholders of a company should 

represent an exogenous shift in news coverage, which can be used to identify the causal 

mechanism between news coverage and governance outcomes. 

 
II.3 How Does Hermitage Generate News? 
 
Being a Helpful Source  
 



     12

One mechanism whereby Hermitage generates news is to conduct research and then 

present and document this information to a select group of reporters.  Becoming a source for 

information has the immediate effect of providing the specific news Hermitage wants to 

present and determining the time of the release of the news. 

To illustrate the impact of Hermitage on news coverage, consider the coverage of 

corporate governance violations at Gazprom, Russia’s largest company.  There had been 

widespread concerns about deals between related parties.  But this only became a focus of 

attention, and was only addressed seriously, when Hermitage made this a focus of a media 

campaign.  One mechanism whereby Hermitage claims it generates news is to conduct 

research and then present and document this information to a select group of reporters.  This 

occurred in fall of 2000, as reported by Bill Browder, head of the Hermitage fund,  

As Bill Browder described it, 

My head of research was able to buy the entire Moscow registration database 
from a hawker on a street corner. With the securities commission database, we 
knew the names of the companies that stole assets from Gazprom, and with the 
registration chamber data, we knew which individuals owned the companies. 
From that we were able to piece together exactly how much was stolen and by 
which members of management. … [We] decided to share our findings with 
the world by selectively releasing different examples of the graft to the major 
Western newspapers in Moscow. 
 

By October of 2000, Hermitage had put this information together in a 41 page 

powerpoint presentation that laid out the story they want told, and presented the underlying 

information including the sources for this information.   As Table 1 shows, there is a clear 

overlap between their information and resulting stories, more evident in the Financial Times 

than the Wall Street Journal reporting. 

Not only did Browder present new information, they also worked hard to time the 

presentation of information, and to ensure continued coverage of stories they cared about.  

Originally, we would give one reporter the whole story.  They would want to 
check every bit of it out, get the other side’s point of view, or ignore it, 
seeing this as too complicated and time consuming to pursue. Now we give a 
small piece of the story to a journalist and let them know that we’ll give it to 
someone else in three days if they don’t write anything. It seems that 
journalists are more concerned about losing the story to a competitor than 
almost anything else.  
 



     13

Suggestive of the success of this strategy, we also see continued coverage of these 

allegations in the international news, as well as successful outcomes, with concrete steps to 

limit such dilutions of Gazprom, including new requirements for board approval, new audits 

of these related party transactions, and the removal of the chief executive at the center of 

these allegations.  Panel B of Table1 provides a timeline of these outcomes, as well as 

importantly showing that this story, like so many other allegations of shareholder abuse in 

Russia, did not die, but rather was repeated again and again over the next 6 months.  

Interestingly this is a much more prominent issue in the Financial Times, which relied more 

heavily upon this source, than in the Wall Street Journal. 

 

Becoming news 

Another channel through which Hermitage generates news is by becoming news.  

One illustration of this effect is the use of lawsuits filed by the company.  Hermitage has 

found that by filing lawsuits, this generates news that repeats their allegations.  As Bill 

Browder argues, 

We also go to courts.  We’ve been involved in 32 lawsuits.  And we win in 
terms of public attention regardless of the outcome, where we’ve lost 31 
times.  I think the proportion of number of words written in the press when a 
lawsuit is initiated to when it is dismissed is 50 to 1. The court of public 
opinion is much more effective than the Russian legal system and much 
fairer. 

The case of Sberbank illustrates this channel.  The Sberbank board announced plans 

to go forward with a new share issue that would dilute stakes of existing shareholders.  

Ordinary shareholder methods to fight this decision would be ineffective as there were no 

representatives of minority shareholders on the board.  To generate continued coverage of 

this event, Hermitage launched 12 different lawsuits against Sberbank and the Central Bank, 

losing every one of them.  Although the lawsuits were all dismissed, the lawsuits generated 

a large amount of publicity, which came at a time when the Russian Duma was debating a 

new law on investor protection.   

 

III.  Case Study  

 



     14

To illustrate the causal link between media reporting and corporate governance 

outcomes and the mechanisms through which this causal link operates, we introduce a small 

case study. We chose two companies whose corporate governance abuses predate our 

sample period: Sidanco (a little known but important holding company in the oil and gas 

sector) and MGTS (the Telecom company for Moscow).  

In both of these companies, insiders attempted to dilute other shareholders by issuing 

shares well below the prevailing market price to parties linked with insiders. Sidanco 

announced a convertible bond issue at a 95 percent discount to the market price in 

December 1997.5  MGTS proposed to issue shares to the Moscow city government for par 

value of $0.17 per share (one rouble), almost nothing next to the prevailing market price of 

$900 per share, in January 1998.  Not surprisingly, in both of these companies the share 

price plummeted on news of the dilution, with an approximate 66% and 50% loss around the 

event for Sidanco and MGTS.   

Despite these similarities, the coverage of the two events was dramatically different. 

The Sidanco case generated significant coverage in the international business press (which 

Factiva defines to include the Financial Times, the Wall Street Journal, the New York 

Times, and the business weeklies of Business Week and Fortune).6   By contrast, in the 

MGTS case, there was very little coverage, with only 3 stories in the credible international 

press, and one of these stories focusing more on Sidanco than MGTS. 

The extent of news coverage could simply reveal that some events are more 

interesting for the press or that there is greater fundamental interest for some companies.  

We address this concern in a number of ways.  First, we note that by design we have chosen 

very ‘similar’ events, both being significant dilutions initiated around the same point in 

time, and that both companies have foreign ownership, with MGTS having a higher 

proportion of foreign shareholders.  Second, and more importantly, to investigate the 

possibility of differences in newsworthiness, we collected information on the coverage of 

the respective companies in the wire stories around the same time.  Wire stories tend to 

                                                 
5 The Payment for the convertible bonds was expected to be made through the swap of shares in 7 daughter 
companies for the convertible bonds.  The calculation in the text assumes that these shares in daughter 
companies were valued based on their price on the exchange on July 29, 1998.  The discount would be close to 
98% if instead the price used was the price per share BP paid in December of 1997 of $25 per share. 



     15

report information released from companies with little value-added.   By this metric, we 

would predict more coverage of MGTS for we have more than 50 wire stories, whereas only 

7 stories about Sidanco.  

Finally, we have additional evidence that the news was generated to raise 

reputational penalties, and that the news coverage helped to produce the outcomes we 

observe.  This evidence comes from the fact that Hermitage had a sizable stake in Sidanco 

and not in MGTS, and that Hermitage had a determined and concerted policy to use the 

press to protect their interests.7  

William Browder, manager of Hermitage describes the events leading up to this 

media strategy and how it was conducted: 

I arranged a meeting with an investment banker from Renaissance Capital, 
their investment bank, and was told, “We’re going to dilute you, and there is 
nothing you can do about it.”  I said, you don’t understand, I’m going to have 
to fight you, which didn’t scare them at all.  I didn’t want to have any 
conflicts, but at the same time I was about to lose $60 million of my 
investors’ money. I called my partner, Edmond Safra, and said I didn’t think 
we have any choice, I suggested that we had to go to war.  Safra backed me 
100%.  I hired bodyguards and went to work. (Dyck (2002)) 

Browder tried to use whatever leverage he could over the controlling shareholder 

group.  He did not go on the legal offensive immediately because he did not think that 

would work, given the impotence of the security regulator and the corruption in the courts.  

Instead, “We set out to shame those who had anything to do with the controlling group, to 

tell their agents to stop doing this.” Browder contacted BP and the Harvard University 

endowment, Unifund.  Safra personally called up financier George Soros.  And Browder 

contacted reporters, being careful to focus on reporters from credible and influential 

Western papers such as The Financial Times and The Wall Street Journal. Since 

Uneximbank and Renaissance Capital were involved in capital markets, there was a variety 

of potential pressure points.8 

                                                                                                                                                      
6 It is possible to use this larger set of papers in this individual case study, but time and resource limitations 
required us to limit our news outlets to just the Financial Times and  the Wall Street Journal for our larger 
sample. 
7 Hermitage had invested early in 1996, spending roughly $12 million to buy 4 million shares at $3 a share, a 
2% stake.  At the same time, allies held another 2%, with the remainder held by a controlling group headed by 
Uneximbank (controlled by Russian oligarch Potanin) and Renaissance Capital.   
8 “Certainly, Mr. Potanin, whose Uneximbank controls Sidanco, is keen to bring western partners into his 
business empire and is therefore sensitive to criticism from foreign investors such as Mr. Soros, a co-investor 



     16

The angle newspapers picked up on was BP’s inaction in the company.  On February 

9, readers of The Financial Times found reported on the front page that “BP said it was 

coming under ‘moral pressure’ from minority investors in Russian oil group Sidanco to 

intervene in a row over shareholder rights.”  On the 10th, the LEX column in the paper 

suggested that BP “should use its forthcoming seat on the Sidanco board to improve 

corporate governance.”   

As Browder recalled, “This caught management’s attention and Boris Jordan’s, the 

CEO of Renaissance Capital. The next day Boris Jordan called me and said, ‘You’re not 

playing by the rules, Bill.’”  The response to the story was for Uneximbank and Jordan to go 

on the offensive.  They wrote a letter to Safra complaining about Browder.  They organized 

their own press conference to respond.  As The Wall Street Journal reported, “Hermitage 

was notified of the precise terms of the bond issue before it bought Sidanco shares.”  

Browder saw these efforts as benefiting him, by keeping the story alive and generating more 

reputational penalties. 

The media campaign helped with Browder’s legal strategy.  Dimitri Vasiliev, head 

of the Russian securities regulator (FSRC), was now interested in the case.  So the chief 

counsel of Republic National Bank came to Moscow and with a team of foreign and Russian 

lawyers wrote a brief to the securities commissioner. In two weeks, by February 26, the 

issue had not only been suspended but also cancelled, something far from market 

expectations.9  

Browder argued: 

The reason he made this decision is that I was screaming bloody murder.  He 
had a great scandal on his hands. Nobody had ever taken such a visible and 
outspoken position.  I was shooting from the trenches, and this gave him 
cover to take his own steps.  You have to remember that, as has become 
clearer since then, oligarchs owned the government and Vasiliev was worried 
about terrible things happening to him, professionally or even worse.10 By 
not initiating but responding to an attack, he felt more empowered to act.  He 

                                                                                                                                                      
in Svyazinvest,” reported The Financial Times (“Fighting with Sword and Shield,” Financial Times (London), 
Survey Edition 1, April 15, 1998, p. 4). 
9 “The toothless Federal Securities Commission has launched an investigation, but few expect it to force 
Sidanco to change its attitude to small shareholders.  The problem is not that laws to protect minority investors 
have not been passed in Russia but that the will to enforce them is weak,” reported The Financial Times 
(“Russian Equities—the LEX column,” February 10, 1998, p. 14).   
10 Vasiliev resigned from FSCR in October 1999 complaining about a lack of support to address governance 
abuses. 



     17

asked us on a number of occasions to raise specific points in the press 
because he couldn’t go on the offensive until something came out publicly.  
He was clear that he couldn’t be seen as initiating but responding. 

 
 
Consistent with our hypothesis, the final outcomes differed dramatically in the two cases.  

Sidanco canceled the dilutive issue and its shareholders recovered some of their losses, 

while MGTS went through with its issue. 

 

IV.    Data Description 
 

The case presented above is just an example, with all the limitations an example has. 

We now try to address the same problem in a more systematic way.  

  

IV.1 The Sample 

Ideally, we would like a complete sample of corporate governance abuses during a 

certain period. Fortunately, between 1998 and 2002 Troika Dialog, the most prominent 

Russian investment bank, published the “Bulletin on Corporate Governance Actions.” In 

this bulletin, specialists at Troika provided a one to three paragraph description of corporate 

actions that came to their attention over the previous week.   

We read all sections in each issue between December 1998 until June 2002 (when 

this publication was ceased) and identified an initial sample of potential governance 

violations.  This sample was based primarily on all the events reported in a sub-section titled 

“Reported Governance Violations”, as well as events in other sub-sections such as “New 

Share Issues/Conversions” where the paragraph description raised concerns that the 

proposed action was prejudicial to the rights of shareholders or creditors. This search 

resulted in a sample of 407 events involving 141 companies. After dropping events that 

update previously reported governance abuses (157) we are left with an initial sample of 250 

unique events.  

We then read the English and Russian press to learn more about these events.  We 

first used this information to more accurately date the first announcement of the event.  

When we found an earlier news report than the weekly Troika report date, we changed the 

date.  We also used these additional news searches to refine our sample so that we were 



     18

focusing only on events that identified new evidence of actions that had the potential to 

significantly harm the interests of minority shareholders, and where the proposed action 

could, in principle, be limited through actions by minority shareholders and allies.  

Specifically, we used this additional qualitative information to eliminate those events where 

one or more of the following applied: (a) we could not clearly identify that the action was 

prejudicial to minority shareholders (131 events), (b) there was no feasible redress that 

could be introduced by shareholders so we could not code an outcome (54 events), (c) there 

was confounding information at the same time as the governance violation, making share 

price an unreliable indicator of governance abuses (8 events). After this screening we are 

left with a final sample of 57 events. Only for 24 of these events do we have reliable stock 

price information (i.e., price associated with some positive volume) from Datastream. 

Across the 57 events we see at least five different methods whereby insiders 

expropriate minority shareholders.  One method (e.g. Sberbank) involves dilutive share 

issues where new shares are issued and insiders find ways to dramatically increase their 

stakes, often through closed subscriptions at discounts to the market price.  A second 

method (e.g. Norilsk Nickel, Surgutneftegaz) consists in a share swap between companies 

and subsidiaries on terms that are viewed as hurting the interests of minority shareholders.   

A third method (e.g AvtoVAZ, UES) involves a reorganization of the firm and its 

subsidiaries that provides increased scope for self-dealing transactions. A fourth method 

involves debt holders using bankruptcy proceedings to reallocate assets to themselves, and 

in so doing diluting minority investors (Chernorgorneft, KamAZ).  A fifth method involves 

selling assets or business opportunities to companies closely affiliated with management 

(e.g. Gazprom).   

For the 24 events for which we have a reliable stock price, we confirm the 

correctness of our assessment of the events by looking at the stock price reaction. As a 

measure of the short-run impact we use the cumulative excess return from ten days before 

the event to three days after. We use a longer-than-usual window because of the possibility 

of information leakage and trading before the events (Bhattacharya et al., 2000). To the 

extent that the corporate violation is a surprise, it should have a negative impact on stock 

prices.  Table 3, column 4 describes how the market responded to these events using this 



     19

metric.  As expected the response was overwhelmingly negative, with a mean decline in 

cumulative excess returns of 15.3 percent. 

 

IV.2 Performance Measures 

To measure the impact of media pressure on the ability to contain or overturn the 

corporate decisions that violated minority shareholders’ rights we look at the actual 

outcomes.  After reading the Russian and the English Language press over the subsequent 

year, we coded an outcome as 0 if the violation went through as planned and there were no 

subsequent changes in the firm linked to the (possible) furor surrounding this event.  We 

coded an outcome as 2 if the violation led to a significant response in the firm, including 

undoing of the event, significant change in the terms of the transaction, a structural change 

that makes further such actions unlikely (e.g. change in CEO, change in charter, change in 

number of independent board members, change in national law).  We code an outcome as 1 

if there is a partial redress of the shareholder concerns.  There was a positive outcome of 

significant redress or partial redress in 17 of these 57 cases. 

We thought to use, but later discarded the idea of using, the long-term performance 

of the stock price as a measure of the outcome. First, the paucity of actively traded 

companies dramatically reduce the sample. Second, the timing of the possible reversal 

(stretching over months) make it difficult to identify outperformance, especially in an 

environment , such as the Russian one, characterized by high volatility in stock prices. Last 

but not least, if the market is so rational to anticipate the impact of media, the stock price 

performance will underestimate their effect.  

 

IV.3 News Measures 

 Table 4 reports the news coverage of the 57 companies in our sample, before, at the 

time, and after the corporate governance abuse. We measure the coverage in both the 

Russian-language and foreign-language press.  For the Russian-language press we focus on 

three large and/or prominent newspapers:  Kommersant, Izvestia, and Vedemosti.  For the 

English language news we focus on the Financial Times and the Wall Street Journal as 

credible western news outlets.  We measure short-run news coverage of the violation in a 

window surrounding the announcement of the event (t-1 to t+2 months), and longer-run 



     20

news coverage in a longer window (t+2 to t+6 months).  For the most part we focus on the 

combined coverage in the English (Russian) press, although we also break down coverage 

by publication. 

One factor that determines the volume of news about a company is the intrinsic 

interest this company generates in the press. As a measure of intrinsic ‘newsworthiness’ we 

count the number of references to this company in the 6 month period from January to end 

of June 1998, a time preceding our sample period and prior to the unique period surrounding 

the Russian default.  We present this data in column 11 and 12 of Table 4.  

 

IV.4  Reputation measures 

 Since in Russia all legal remedies are very weak and the large shareholders are 

widely considered the villains rather than the monitors, the only source of restraint is given 

by the reputation these companies have vis-à-vis foreign investors. We try to capture 

reputation concerns through three proxies: the percentage of foreign ownership, the presence 

of the European Bank of Reconstruction and Development (EBRD) among the company’s 

lenders, and the number of joint ventures between a company and foreign partners, 

computed as the sum of the number of existing joint ventures with foreign companies at the 

time of the event and the ones that are completed in the year following the revelation of the 

corporate governance violation. This variable may suffer of a reverse causality problem 

(only if the corporate governance violation was readdressed the joint venture is signed), but 

dropping it only strengthens our results, so we conservatively keep it in. All these variables 

are reported in Table 5, while Table 6 presents the summary statistics of the variables used 

in the subsequent regression. 

 

V. The Effect of Media on Outcomes  
  

The first question we try to address is whether press coverage has any impact on the 

probability that a corporate governance violation is partially or completely addressed.     

 In Table 7A (column 1) we present our basic specification. In a country where legal 

remedies are not available, the only source of leverage against these violations is 

international reputation, which we try to capture through our three proxies. Since our 

dependent variable is the outcome (which can be either two, or one, or zero) we run an 



     21

ordered logit. Of our three reputation proxies, only the presence of the EBRD as a creditor 

seems to have a significant impact on outcome. The presence of EBRD among the creditors 

increases the probability of full redress (outcome =2) by 18 percentage points.  Also the 

number of joint ventures has a positive effect on outcomes, but it is not statistically 

significant. Surprisingly, the effect of foreign ownership is negative, but is not statistically 

significant. 

 To this basic specification, in column 2 of Table 7A, we add a measure of foreign 

press coverage (number of articles published in the FT and WSJ in the two months 

following the event). As we expected, press coverage has a positive and statistically 

significant effect. One standard deviation increase in the number of articles published in 

foreign newspapers increases the probability of full redress (outcome =2) by 10 percentage 

points.  Interestingly, now the percentage of foreign ownership not only has a negative sign, 

but it is also statistically significant. Since foreign ownership is positively correlated with 

coverage by foreign media, these estimates seem to suggest that if not for the impact of 

foreign media, companies owned by foreigner are less likely to readdress the corporate 

governance abuse they perpetrated.   

 Columns 3-4 of Table 7A test the robustness of this result to different measures of 

press coverage. In column III we use a shorter window (only one month after the event), 

while in columns IV and V we use longer windows (from one to six months and from two to 

six months).  The results are very consistent. The coefficients are smaller for the longer 

windows, but also the average number of articles is bigger. Hence, to assess the overall 

impact we need to calculate the economic impact of a one standard deviation increase in the 

number of articles in the two periods. It turns out that a one standard deviation increase in 

the number of later articles increases the probability of a good outcome by only 7 

percentage points. Hence, earlier articles matter more.  

 Since the distinction between partial redress and full redress is subjective and hence 

questionable, in the last column of Table 7A we code all positive outcomes as 1 and 

estimate a logit model of the probability that the corporate governance abuse be redressed in 

any way. The effects are similar to the ones obtained before.  



     22

 In Table 7B we try to probe deeper into which articles are more important for a 

positive outcome. Column 1 simply reports the results of column II in Table 7A for 

comparison purposes.   

Column 2 inserts as an additional explanatory variable the coverage in Russian 

newspapers. The effect is negative but economically and statistically indistinguishable from 

zero. By contrast, the effect of the Anglo-American press coverage is virtually unchanged.  

  Column 3 decomposes the effect of foreign press coverage between the Financial 

Times and the Wall Street Journal. The coefficient of the WSJ is seven times bigger than 

that of the FT and it is statistically different from zero (unlike the FT’s one). Even 

correcting for the higher mean and standard deviation of FT articles, the WSJ has more 

impact: one standard deviation increase in the number of WSJ articles increases the 

probability of a good outcome by 10 percentage points versus 1 percentage point of FT 

articles.  

One of the Russian newspapers, Vedemosti, is a joint venture between the Financial 

Times and the Wall Street Journal. As such, it should enjoy a reputation similar to that of its 

two owners. On the other hand, by being in Russian, it only circulates in Russian. This 

allows us to distinguish whether the difference in the impact of Anglo-American 

newspapers and Russian ones is due to differences in their credibility or in the audiences 

they have access to.  

In Table 7C (column I) we re-estimate the basic specification using, as a measure of 

press coverage, just the number of articles in Vedemosti. The coefficient has a positive sign, 

but it is not statistically significant. The same occurs in column II, where we control also for 

the coverage in other Russian newspapers. In fact, the coefficient on Vedemosti is almost 

numerically identical to the one of the other, less credible, Russian newspapers. Hence, 

keeping the audience constant, differences in credibility do not seem to have a major effect. 

Finally, in column III we insert also the coverage in Anglo-American newspapers. While the 

coefficient on Anglo-American newspapers is positive as significant, the coefficient on 

Vedemosti coverage turns negative (albeit insignificant).  

In sum, newspapers in Russian, even when credible, do not seem to play much of a 

role. Hence, we have to infer –consistent with the views of Hermitage’s chairman-- that the 

main source of leverage is the access to an international audience.     



     23

 

VI. Addressing the causality problem   

 

VI.1  What Determines News 

 There is a potential objection to the results presented in Table 7: more severe abuses 

are likely to trigger more news stories. If it is also true that more severe abuses are more 

likely to be redressed, then our result may be spurious.  

To confront this potential criticism in Table 8 we try to determine what drives press 

coverage. As a dependent variable we use the number of articles that appeared in the FT and 

WSJ during different event windows. Columns I and II focus on the shorter window (- 1 

month, +2 months).  Columns III, IV, and V on longer windows, while columns VI and VII 

break down the articles between the Wall Street Journal and the FT.  

To explain a company’s coverage by Anglo-American newspapers we need to 

capture the intrinsic interest Anglo-American readers have for these companies. Oil 

companies, for example, attract much more interest than domestic car manufacturers. 

Similarly, larger companies tend to have more following than small ones. To capture this 

level of “newsworthiness” we compute the number of articles present in the foreign press 

during a quiet period before the Russian crisis (i.e., between January first and June 30 of 

1998). A second potential driver of coverage in the FT and WSJ is the percentage of a 

company owned by foreigners.  

In column 1, we regress coverage at the time of the events on these two factors. As 

expected, newsworthiness has a positive statistically significant impact on coverage. A one 

standard deviation increase in newsworthiness more than doubles the number of articles 

appearing at the time of the corporate governance violation. The percentage of foreign 

ownership also has a positive impact on coverage, but this impact is not statistically 

different from zero.  

In column 2 of Table 8 we add to this basic specification a dummy variable equal to 

one if the Hermitage fund had a stake in the company at the end of 1998. If our conjecture 

(and the claims of the Hermitage Fund chairman) is correct, the level of coverage should be 

higher when the Hermitage Fund owned a stake, because it has an incentive to intervene and 

prompt journalists to write stories. The Hermitage dummy enters in a positive way and it is 



     24

statistically significant at the 1% level. The presence of Hermitage among the shareholders 

increases the number of articles by 2.3 units, more than tripling the average coverage. 

 In columns 3-5 we test the robustness of the “Hermitage effect” to different 

measures of press coverage. The effect appears quantitatively bigger when we measure 

coverage over longer event windows. If we measure the impact relative to the total number 

of article, however, the effect is rather constant: the presence of the Hermitage fund among 

the shareholder of a company triples the number of articles it receives in the Anglo 

American press when a corporate governance violation takes place. So the Hermitage fund 

is not only effective in planting the news, but also in sustaining the foreign press interest. 

We will return on this topic later.  

 Finally, in columns 6 and 8 we test whether the Hermitage has more of an effect on 

the WSJ or on the FT. The estimate of the impact of the Hermitage on the FT is twice as 

large as the one on the WSJ, but – given the paucity of data—this difference is not 

statistically significant.  

 One shortcoming of these estimates is that we are unable to control for the 

importance of the news. Theoretically, it is possible that more “newsworthy” companies or 

companies where Hermitage fund was invested experience more significant corporate 

governance violations. If this is the case, the estimate effect is spurious. While we cannot 

address this problem for the whole sample, we can for the subsample for which we have 

reliable stock price data. The announcement return at the time the corporate governance 

abuse is announced is a pretty good measure of the magnitude of the news. In Table 8B, we 

re-estimate all the specification estimated in Table 8A on this reduced sample and we can 

control for the announcement return. The coefficients of both newsworthiness and the 

Hermitage dummy are virtually unchanged, suggesting the estimated effect is not spurious.     

 

VI.2  Instrumental variable estimation  

Having identified some exogenous determinants of press coverage, we can now 

verify whether the effect of coverage on outcome is spurious or not by using these 

exogenous factors as instruments. Before doing so, however, we need to ascertain that these 

have sufficient explanatory power, i.e. technically are not “weak”. This is done in the last 

row of Table 8, where we test the exclusion restrictions for the two instruments. In all the 



     25

cases the F-test is above 10. In particular, in column II, which is the first stage of our 

instruments, the F-test is 19.     

Hence, we can use these two variables as instruments for news coverage. This is 

what we do in Table 9. For comparability reasons, in column 1 we reproduce the estimate of 

the basic specification using OLS. In column 2 we instrument foreign press coverage with 

newsworthiness and the presence of the Hermitage fund. The IV estimates are almost 

identical to the OLS ones, suggesting that the reverse causality is not a major issue.     

One possible objection is that while we have a convincing case for the exogeneity of 

one instrument (the presence of the Hermitage fund), we do not have it for the other. 

Fortunately, we can test for it by using the Hausamn test. Under the assumption that A 

newsworthiness is exogenous both the IV estimates with one instrument and with two are 

consistent. But under the alternative, only the estimate obtained with one instrument (the 

presence of Hermitage) is consistent. The p-value of the Huasman test is 0.54, hence we 

cannot reject the hypothesis of exogeneity of both instruments.   

 

VII. How press coverage leads to better outcomes?    

 

The question we have not addressed yet is how press coverage succeeds in changing 

outcomes. In the Gazprom example the coverage given to the corporate governance 

violation had several effects. First, the government officials on the Gazprom board felt 

compelled to side with minority shareholders and pass a motion that required board 

approval for any subsequent dilutions.  Publication of this news also helped coordinate the 

actions of small institutional shareholders, who demanded an audit of these transactions.  

These stories inflamed the investment community and helped Hermitage to convince other 

investors to sign their proxies to get the necessary 10% required to demand an independent 

audit of these and other transactions in December of 2000. The revelations also provided 

additional motivation for the government to change the CEO of Gazprom in May of 2001. 

 As this example illustrates, the mechanism through which media coverage affect 

outcomes is very complex. It is difficult to identify one single force. All the factors that 

played a role in the Gazprom case seem to have gained strength as a result of news 



     26

coverage. Nevertheless, we can say that in this Gazprom case the final difference was made 

by a political intervention.  

With this logic (and caveat) in table 10 we try to group the positive outcomes 

according to the main force behind reversal. Roughly 30% of the cases reach a (at least 

partially) positive outcome as a result of the intervention of a regulator. What does press 

coverage have to do with the decision of a regulator to intervene? By overcoming Downs’ 

(1956) rational ignorance result, press coverage makes more people aware of the issues 

involved, increasing the reputation costs of non acting (Dyck, Moss, and Zingales, (2005)).  

Another 18% of the cases get resolved because of political intervention. If Russia 

were a typical democracy the reasoning would be very similar. Politicians feel compel to 

intervene on issues that are highly visible, because their political reputation is on the line. 

Being Russia (and being press coverage in a language not read by most of the voters), the 

reasoning might be different. The important factor here is the reputation vis-à-vis foreign 

(and in particular Anglo-American) investors. Albeit his reputation vis-à-vis the Western 

world, it is not Putin’s only concern, it did play a role. In the case of UES, for instance, 

Putin took advantage of the foreign press to reduce the power of his political challenger, 

Anatoli Chubais. Had foreign media not attacked Chubais, Putin might have been more 

reluctant to intervene for fear of the repercussions his actions might have on his reputation 

in the West. The negative press campaign on Chubais allowed Putin to kill two birds with 

one stone: reduce the power of his political challenger and enhance his reputation in the 

West.  

In another 24% of the cases, a more positive resolution is due to the fact that press 

coverage strengthened the existing opposition. For example, in the Kamaz case, the EBRD 

was fighting the share dilution approved by the company. Press coverage strengthened the 

EBRD case because it increased the awareness of investors as to the behavior of Kamaz and 

in so doing increased the reputation cost of misbehavior.  

In the remaining 24% of the cases, it looks like the company voluntarily changed its 

course of actions. In these cases it is more difficult to establish what role did press coverage 

play.           

 In sum, it looks like the primary mechanism through which media coverage has an 

effect is by increasing the reputation cost of misbehavior vis-à-vis a relevant audience (in 



     27

this case Anglo-American investors). Obviously, the success of this strategy is highly 

dependent on the importance the key actors attribute to their reputation vis-à-vis this 

constituency.  Thus, our findings might be contingent to the particular period Russia was 

living shortly after the default on its public debt, when it was particularly concerned of 

restoring its international credibility.  

If this result is confirmed by future studies, it has very important policy 

consequences. It means that by interacting with developing countries the United States can 

exert a very positive influence not only in public governance, but only in corporate 

governance. Since politicians and businessmen are eager to “look good” in the face of the 

Anglo-American public opinion, they can be levered into improving their governance 

standards.   

 
VII. Conclusions  
 
 
 In this paper we argue that press coverage can be an important source of pressure to 

redress corporate governance abuses. We show this relationship to be present in Russia, 

even when we instrument for the level of press coverage with its exogenous determinants.  

 Two important questions remain open. First, what is the degree of complementarity 

between media pressure and other—more traditional—corporate governance mechanisms. 

Since other mechanisms are almost completely ineffective in Russia, this question will have 

to be addressed using a different sample.  

 Second, our finding that media coverage is important and can be effectively 

manipulated by the parties involved raises the question of how widespread manipulation is 

and what are its welfare consequences.    



     28

References 
 

Baron, David, 1996, Business and its Environment, (Prentice Hall: Upper Saddle River, 
New Jersey.) 

Becker, Gary S., 1968, “Crime and Punishment: An Economic Approach, “Journal of  
Political Economy 76: 169-217. 

 

Becker, Gary S. and K. Murphy, 1993, “A Simple Theory of Advertising as a Good or  
Bad” The Quarterly Journal of Economics, Vol. 108: 941-964. 

 

Bhattacharya, Utpal, Hazem Daouk , 2002, "The World Price of Insider Trading", Journal  

of Finance, 2002, vol 57, 75-108 

Bhattacharya, Utpal, Hazem Daouk, Brian Jorgenson and Carl-Heinrich Kehr, 2000, "When 
an Event is Not an Event: The Curious Case of an Emerging Market"  Journal of 
Financial Economics,  vol 55, 69-101 

Besley, Timothy, and Andrea Prat, 2001, “Handcuffs for the Grabbing Hand? Media 
Capture and Government Accountability,” London School of Economics and 
Political Science, London. Processed.  

Diamond, D., 1989, "Reputation Acquisition in Debt Markets," Journal of Political  

Economy, August.   

Diamond, D., 1991, "Monitoring and Reputation: The Choice Between Bank Loans and  

Directly Placed Debt," Journal of Political Economy, August. 
 

Dyck, A., 2002, “The Hermitage Fund: Media and Corporate Governance in Russia:, HBS 
case # N2-703-010.  

 
Dyck, A.  and L. Zingales, 2002, The Corporate Governance Role of the Media”,  

 in R. Islam ed. The right to tell: The role of the Media in Development, The  
 World Bank, Washington DC, 2002. 

 
Dyck, A. and Luigi Zingales, 2003, “Asset Prices and the Media” , working paper. 
 
Dyck, A.  and L. Zingales, 2004, “Private Benefits of Control: An International  
 Comparison”, Journal of Finance. 
 
Dyck, A., David Moss, and Luigi Zingales, 2005, “ Media vs. special interests”, working  

paper.  
 
Downs, A., 1957. An economic theory of democracy. Harper & Brothers, New York. 
 



     29

Fama, Eugene F. 1980. “Agency Problems and the Theory of the Firm.” Journal of Political 
Economy 88(2): 288-307.  

Fama, Eugene, and Michael Jensen. 1983. “ Separation of Ownership and Control.” Journal 
of Law & Economics 26(2): 301-25. 

Gomes, A., 2000, “Going Public without Governance: Managerial Reputation Effects”, 
Journal of Finance, 55 (2), April 2000, pp. 615-646 

Hamilton, All the news fit to sell, 
 
 
 
 



     30

Table 1:   How Does Hermitage Generate News? 
 
Panel A - Generating Initial News 
 
Below we present slides from a 41 slide Hermitage powerpoint presentation produced in early 2000 that 
detailed a series of self-dealing actions by company management involving Stroytransgaz, Itera, Rospan, 
Zapsibgazprom and other entities.  This information was provided to journalists at the Financial Times and 
Wall Street Journal.  We follow the slides with newspaper coverage in the Financial Times and the Wall Street 
Journal that picks up on this news. 
   

5

DRAFTStroytransgaz: a family affair  
Who owns Stroytransgaz? 

57.04%
Source: Stroytransgaz securities market reports, Gazprom, Stroytransgaz securities market reports.

Victor Chernomyrdin
(former Chairman of the Board
and former CEO of Gazprom)

Andrei
Chernomyrdin

Vitaly
Chernomyrdin

sons

5.96% of
Stroytransgaz

5.96% of
Stroytransgaz

Rem Vyakhirev
(former Chairman of the Board

and CEO of Gazprom)

Tatyana
Dedikova

6.40% of
Stroytransgaz

daughter

Arngolt Bekker
(Member of the Board of

Gazprom)

V.BekkerN. Bekker

children

6.99% of
Stroytransgaz

2.65% of
Stroytransgaz

E.Bekker

2.68% of
Stroytransgaz

Vyacheslav Sheremet
(Member of the Board and first

deputy of CEO of Gazprom)

Kormanovski A.

6.40% of
Stroytransgaz

kin

20.00% of
Stroytransgaz

  
 
Financial Times reporting, October 25, 2000 
 
“The FT has learned of one case in which Gazprom has been awarding large contracts to a company which is 
majority owned by the relatives of Gazprom’s past and present management. Stroytransgaz documents from 
1999 show that over 50 percent of the pipeline construction company is owned by people close to Gazprom’s 
senior management.  These include 6 per cent each by Vitaly and Andrei Chernomyrdin, the sons of the former 
prime minister, and former head of Gazprom Viktor Chernomyrdin, and a further 6.4 per cent by Tatyana 
Dedikova, the daughter of Gazprom’s chief executive Rem Vyakhirev.  A further 20 per cent is held by 
Arngolt Bekker, Stroytrransgaz’s chief executive and a Gazprom director, and three of his relatives hold 
another 12.3 percent between them.…” 
 
Financial Times reporting,  October 28, 2000 
 
“The Federal Securites Commission, the market regulator, yesterday confirmed it had asked for an explanation 
from Gazprom following the publication of an article in Wednesday’s Financial Times on relations between 
the group and Stroytransgaz, a construction company in which present and past senior managers of Gazprom 
and their relatives are significant shareholders. 
 
Wall Street Journal, October 30, 2000 
 
“Revelations that top Gazprom managers and their family members own a big chunk of Gazprom main 
pipeline-building contractor, OAO Stroytransgas, also caused concern among investors last week.  Gazprom 
has awarded many lucrative contracts to Stroytransgas…” 
 
 
 



     31

32

DRAFT

0

50

100

150

200

250

300

350

400

Price paid by Itera Gazprom valuation Valuation based on
the average Russian

$/boe of reserves

Gazprom loss

M
ill

io
n 

U
SD

$104 mln
$0.000286 mln

$345 mln Loss of 
$345 mln

Rospan Transfer to Itera

Source: Vedomosti  
 
Wall Street Journal reporting, October 24, 2000 
Investors holding about 20% of Gazprom complain that Itera has been allowed to gobble up valuable Gazprom 
assets on the cheap.  Take Rospan, a joint venture holding licenses to two fields with reserves of 230 billion 
cubic meters of natural gas and 80 million metric tons of gas condensate.  In 1998, Gazprom decide it couldn’t 
affort to invest in Rospan production and sold its 51% stake to two shell companies founded and owned by 
Itera:  ZAO STI-Sigma and OOO Lanka-Promkomptekt.  Despite Rospan’s rich gas reservers, MR. Vyakhirev 
ordered the stake sold at its nominal price, or par value, of 4,258 roubles -- $284 at the time.  Gazprom’s 
minority shareholders value the lost gas and gas condensate reserves at $345 million. 

36

DRAFTZapsibgazprom dilution
Valuation arrived from placement price valued the whole 
Zapsibgazprom at $7 million

Source: Izvestia, Federal Commission of Securities Market.

Gazprom
37%

GAZPROM
51%

Zapsibgazprom man-t
34%

Zapsibgazprom man-t 13%

Port Corp.
20%

Port Corp. 7%

Others 9%

Others
29%

0

20

40

60

80

100

120

140

160

Before new issue After new issue

M
ill

io
n 

sh
ar

es

58% capital 
increase87.3 mln shares

137.6 mln shares

50.3 mln 
New shares

$3 mln 
worth

 
 
Wall Street Journal reporting, October 30, 2000 
“the board briefly discussed the erosion of Gazprom’s stake in Zapsibgazprom, A Siberian 
firm whose 700 billion cubic meters of gas reserves are valued at about $600 million.  
Gazprom didn’t take up its rights in a recent share issue, allowing its stake to fall to 37% 
from 51% according to securities commission documents.  Two shell companies of 
unknown ownership acquired 21% of the company during the issue.  The price of the new 
stock issued puts the company’s market capitalization at just $12 million.” 
 



     32

Panel B – Continued Reporting of Allegations 
 
One potential way in which sources can get rewarded is with coverage that favors their 
perspective and/or extra attention to issues a source views as important.  

0

1

2

3

4

5

6

October November December January February March April

N
um

be
r o

f a
rt

ic
le

s 
ab

ou
t v

io
la

tio
n

Financial Times Wall Street Journal

- EBRD makes $250 mn 
loan contingent upon 
transparency regarding 
ITERA
-  Securities regulator  
initiates investigation

Board passs 
motion to block 
transfers of 
assets or 
dilutions of 
holdings in 
subsidiaries 
witout board 

Minority shareholders get 
10% of votes to call for audit 
of events.  Board passes 
proposal to appoint current 
auditor to investigate Itera

CEO replaced

 
 
 
 
 
 
 



     33

 Table 2:  Sample of Reported Governance Violations 
 

Company Date of 
reported 
violation 

CER around 
event 
 (t-10 to t+3) 

Reported governance violation (Date of Troika Dialog Corporate 
Governance Bulletin) 

Aeroflot 12-Aug-99 -0.232 "An Aeroflot spokesman has said that the company may increase the number of 
outstanding shares by 185%..."  (Aug 12, 1999) 

Alpha Cement 8-Dec-99  “Shareholders will be asked to increase both the authorized share capital and the number of 
outstanding shares. It is proposed to place the new shares with Alpha Cement- related 
structures via pre-arranged subscription.” (Jan 20, 2000)  In the end, 31% of shares were 
placed with designated related party with no disclosed sale price. 

Amursvyaz 28-May-01  As part of a plan for consolidation of regional telecom companies, shareholders were asked 
to approve a swap with Urals Telecom. The terms of the swap are viewed as detrimental to 
the interest of minority investors.  

Avtosvet 30-Dec-99  "On December 30, Avtosvet BoD approved a 50% share capital increase. …. In essence, 
this means a prearranged subscription, allowing a small group of insiders to increase their 
control over the company and barring other shareholders from taking up the new shares. 
The decision was passed by the directors, one day after a proposal to increase the share 
capital by 100% had been voted down at the EGM on December 29." (February 2, 2000) 

AvtoVAZ 23-Jun-00 -0.202 "AvtoVAZ management has revealed a reorganization program calling to split the 
company into 9 business divisions arranged under a management company…AvtoVAZ 
may simply end up with R1.2 bn ($78mln) in debt, while its assets may be transferred to 
these same subsidiaries.  If this happens then shareholders will be left with little more than 
the parent company debt and the likelihood of the company's subsequent bankruptcy and 
liquidiation should not be ruled out." (June 23, 2000) 

AvtoVAZ 26-Apr-02 -0.081 "AvtoVAZ preferred shareholders may soon lose their title to dividends worth 10% of the 
company's net profits, without recompense or even a chance to cash out…some 
shareholders visited the AvtoVAZ HQ, 1000 km from Moscow, to study the full AGM 
materials and reported that the unpopular proposition was indeed on the agenda, lumped 
together with other, mostly technical amendments...Why...Possibly because it hopes to 
have all changes, damaging and innocuous, approved en bloc.  This is clearly against the 
law..." ( May 20, 2002.) 

Babayevsky 
Confectionery 

22-Feb-00  "Babayevsky Confectionery 51% shareholder, Inkombank, reported plans for a court 
appeal over the legality of the February 22 EGM which voted to increase the number of 
outstanding shares by 33%. The EGM decision means a 13% decrease in the bank's stake, 
reducing it from a majority to a blocking stake, Inkombank said. …. At present, 27.8 mln 
new shares are to be issued to three obscure outside investors, SeptStroi, Bimish 
Investment and Endora."(March 1, 2000) 

Chernogorneft 17-Jun-99 -0.588 TNK, a holder of Chernogorneft debt, publicly proposes a buyout of Chernogorneft's 
business.  This raises fears that this auction of assets will not be conducted fairly and will 
result in a dilution of existing stakes of shareholders in Chernogorneft including Sidanco 
shareholders who hold a 73% stake.  

FESCO 23-Jun-99 -0.085 "Andrew Fox, a British investor in the Far Eastern Shipping Company, or FESCO - 
Russia's largest shipping concern, with 112 ships and over $350 million annual turnover - 
says he was threatened with imprisonment in early June by Yevgeny Nazdratenko, 
governor of the Primorye region. Fox says Nazdratenko paired his threat with a demand 
that seven percent of the foreign investors' 42 percent stake in FESCO be turned over in 
trust to his administration, and that his man be elected FESCO's chairman of the board. "  
Moscow Times, November 2, 1999 

GAZ 21-Dec-00 -0.311 News of eventual special GM that gave management increased powers to issue up to 3 
billion new shares, against 4.5mn shares outstanding raises concerns about dilution 



     34

Company Date of 
reported 
violation 

CER around 
event 
 (t-10 to t+3) 

Reported governance violation (Date of Troika Dialog Corporate 
Governance Bulletin) 

Gazprom 12-Aug-99 na "Allegations that Gazprom would transfer revenues away from the gas producer and quietly 
give ITERA super-profitable contracts intensified last week in the mass media.  Gazprom's 
top managers denounced allegations of doing illicit business with ITERA and enriching 
themselves at the company's cost..."  (August 12, 1999) 

Gazprom 25-Oct-00 0.113 Reports of extensive transactions between Gazprom and companies linked to company 
management including transactions involving ITERA, Rospan and Stroitransgaz.  

Gazprom 11-May-01 -0.047 Stakes of significant vehicle for minority shareholding in Gazprom (UFG) are restricted 
from voting in upcoming AGM, making it very unlikely that most active minority 
shareholder voice on board will not be reelected, and in so doing strengthening position of 
incumbent management. 

Irkutskelectrosvyaz 23-Sep-99  "Although the Irkutskelektrosvyaz (ESIR) BoD had recommended skipping dividends for 
1998, which the company finished in the red, ESIR's majority shareholder Svyazinvest 
(38%) pushed through a nominal dividend of R0.01 per preferred share, payable from the 
company's special reserve. A group of preferred shareholders, led by Energia-Invest, is 
now seeking to prove in court that the nominal dividend infringes upon their rights, as 
preferred shareholders would enjoy voting rights at the next AGM if no dividend had been 
paid." (September 23, 1999) 

Kaluganefteproduct 11-Mar-00  "TNK subsidiary, Kaluganefteproduct, is poised to increase its share capital hundreds fold 
from R4,835 to R6.6 mln. Although the shares will be offered to the general public and 
current shareholders will enjoy their pre-emptive right to buy into the issue, many of the 
latter are likely to be diluted, as few will want to pay R66 ($2.3) for an illiquid share."  
(March 15, 2000) Extra shares are to be swapped for shares in refinery, so essentially 
diluting minority shareholders of these oil product suppliers so that TNK can control the 
refinery.  

KAMAZ 2-Sep-99 -0.172 Company announces plans to pay debt holders through the new issuance of 600 million 
company shares with a par value of 50 rubles, to be distributed among company creditors. 
While the company argued, "this would allow the company to avoid its debt increasing due 
to penalties and fines" minority shareholders which included KKR with a 26% stake and 
EBRD as creditor, raised concerns about dilution. 

Khantymansiiskokr-
telecom 

25-Jul-01 -0.391 As part of a plan for consolidation of regional telecom companies, shareholders asked to 
approve a swap with Urals Telecom.  The terms of the swap are viewed as detrimental to 
the interest of minority investors. 

KrAZ 7-Jun-99  "The AGM voted to approve an additional share issue which will raise $110 mln and 
double KrAZ’s capital. The state, which owns 20% of the company, and small shareholders 
face a 50% dilution, as the new issue will be placed via closed subscription." (July 15, 
1999)  

KrAZ 3-Feb-00  "KrAZ has announced plans to place 15 mln new shares, representing a 53% increase in the 
share capital, with shareholders which control at least 9.8% of existing equity. …. The 
intricate scheme favors shell companies, registered in the Seychelles, Virgin Islands and in 
Cyprus, ostensibly related to Tanako and KrAZ management, which control 90% of KrAZ 
equity capital." (February 9, 2000) 

Kuznetsk Ferrous 
Alloys 

22-May-01  "MDM Bank, the new owner of Kuznetsk Ferrous Alloys (KFA),… (proposed) to float 29 
mln new shares, which would have increased the number of shares outstanding by 600%. 
The shares were to be issued to MDM_controlled structures, diluting the KFA management 
stake from 44% to 6%." (November 12, 2001) 

Lakokraska 7-Sep-00  New share issue at a 31% discount to the current market offer price, designed to dilute 
preferred shareholders, as the program gives them no right of first refusal. Lakokraska has 
never declared, nor paid dividends which means that preferred shares, by default, have had 
voting rights. And it is these votes which seem poised to be diluted by new issue.  



     35

Company Date of 
reported 
violation 

CER around 
event 
 (t-10 to t+3) 

Reported governance violation (Date of Troika Dialog Corporate 
Governance Bulletin) 

Leningrad Metal Plant  5-Oct-99  "The new share issue aimed to clear outstanding debts was approved by the November 1 
EGM and represents a 114% increase in share capital. This program will dilute existing 
LMZ shareholders by at least 54%." (November 24. 1999) 

Leningrad Metal Plant 3-Apr-00 -0.072 Holder of firm debt forces firm into bankruptcy proceedings and while in proceedings 
initiates a new share emission that dilutes existing controlling shareholder and other 
shareholders. 

Lukoil 8-Jul-99 -0.029 Lukoil announced a distribution of convertible preferred shares as part of takeover of 
Komitek.  Later, on august 26, when share issue was registered with FCSM, it was revealed 
that large owners of Komitek can buy additional convertible preferred shares in Lukoil at 
substantial discount to market.  Troika Dialog reports this price at $.5 per share when 
market price is $7 a share.  (Sept 23, 1999) 

Moscow Refinery 3-May-00  Amendment to charter - instead of paying 10% of net profit to preferred shareholders it was 
approved to pay 10% of nominal value of shares as dividends. 

Mosenergo 9-Feb-99 0.000 Firm announces plan to acquire two power plants from major shareholder UES in exchange 
for the issuance of new shares.  This share issue moves UES from less than 50% to more 
than 50%.  Concerns raised about dilution of existing minority shareholders, value of the 
acquired plants, and increased scope for transactions that could hurt minority shareholder 
interests. 

Nizhnevartovsk Oil 
and Gas Production 
Company 

6-Sep-01  Nizhnevartovsk Oil and Gas Production Company “will now be offering its shareholders 
the opportunity of a swap into a parent company single share, leaving them with no option 
but to exit their companies.”  (Sep. 17, 2001)  Viewed as swap at poor terms. 

Norilsknickel 15-Jun-00 -0.083 Export trading arm Norimet is bought with shares of production subsidiary, Norilsk 
Mining.  Shareholder raise concerns on terms for swap, ("valued 37.9% of NMC at a 
ludicrously small R83.9 mln ($2.9 mln at the exchange rate prevalent in April)" (Jan 25, 
2001)  particularly as trading arm linked with controlling shareholder in Norilsk Nickel, 
and while transfer may have met all legal rules, it was not put to shareholders for approval. 

Norilsknickel 18-Sep-00 -0.240 Announce plans to wind up holding company, Norilsk Nickel, by swapping shares with 
production subsidiary, Norilsk Mining.  "We are negative about the effect of the NMC-
Norimet-Norilsk Nickel consolidation, which would dilute the publicly owned stake in the 
NMC, and particularly about the way in which insiders have steamrollered the restructuring 
through, without consulting outside shareholders."  (Nov 23, 2000) 

Northwesterntelecom 18-Feb-02 -0.055 "At their Feb 15 meeting, NWT directors voted to sell off the company's 43% stake in 
Delta Telecom (24% of the votes) to an obscure offshore company, TELCO Overseas, for 
just $2.9 mn."  "The latest decision by North Western Telecom to sell off assets below their 
marekt value raises a question mark over the management's commitment to increasing the 
shareholder value and turns a spotlight on the inadequate accountability of the board...  The 
recent deal cannot be anything but detrimental to NWT' outside minority."  (March 4, 
2002) 

Novolipetsk Metal 27-Jan-99  Management attempted hostile take over through $100m share issue in closed subscription 
to large shareholders.  “CCM which manages 29% of Novolipetsk share capital, has said 
that Novolipetsk management is using Russia’s crises as an excuse to “hijack the business” 
and disenfranchise minority shareholders.”  (February 10, 1999). 

Novolipetsk Metal 13-Jul-00  Management refused to allow the large shareholder access to financial information 
pertaining to the sale of its business unit, the Stinol factory. 

Noyabrskneftegaz 1-Dec-98  Sibneft consolidated daughter companies (Noyabrskneftegaz and 
Noyabrsknetegasgeophysika) using the transfer to a single share scheme at what are viewed 
as unfair swap ratios. 

Noyabrskneftegaz 27-Dec-00  Sibneft asks subsidiary Noyabrskneftegaz for further consolidation through reverse share 
split. 



     36

Company Date of 
reported 
violation 

CER around 
event 
 (t-10 to t+3) 

Reported governance violation (Date of Troika Dialog Corporate 
Governance Bulletin) 

Orenburgneft 28-Apr-00  "YUKOS, which owns at least 16% (or 31%, according to some accounts) of this Onaco 
subsidiary, claims that the company did not send it an AGM notice (and called) …for a 
revision of the authorized capital… (May 25, 2000) 

Petmol Dairy 1-Feb-00  "Two Petmol shareholders, … sold a 47% stake in Roska Dairy, … to three outside 
individual investors without allowing its fellow shareholders to exercise their right of first 
refusal. Even worse, it flouted the UPD articles of incorporation, signed in November 
1999, which stipulated that equity contributions could not be disposed of for at least five 
years." (March 15, 2000) 

Purneftegaz 6-Jul-01 0.137 "(Purneftegaz) EGM approved the sale to Rosneft of a total of 18 mln tons of crude at an 
average price of $5 /bbl ($36.5/ton) which barely covers Purneftegaz' production costs. 
...Purneftegaz shareholders also agreed to transfer $273 million worth of equipment to the 
holding company, to repay R 8.2 bn ($273 mln) in debt...Shareholders were never told 
what the equipment being transferred was.  Yes, and is it really worth only $273 mln?"  
(August 3, 2001) 

Purneftegaz 18-Feb-02 -0.389 "Rosneft has been a mediocre parent to Purneftegaz:  last year it snatched away its value-
creating assets and is now poised to dilute dissenting shareholders by forcing them to buy 
stock of empty subsidiaries at a premium to their net value."  (March 4, 2002) 

Sakhalinmorneft 14-Mar-00 -0.297 "Rosneft subsidiary Sakhalinmorneftegaz will hold an AGM on April 26.   Shareholders 
will … be asked to waive their statutory right to have their stakes redeemed by a 
shareholder which has accumulated more than 30% of the company's equity...The mere fact 
of waiving their major right, combined with the general lack of transparency, should be 
enough to put small shareholders, which control at least 10% of the company, on their 
guard."  (April 12, 2000) 

Sakhaneftegaz 16-Feb-00  It is proposed to place 3 mln new shares with the Sakha government, which increases its 
control up to 59%, to reimburse it for R26.6 mln ($930,000) in capital investment. The 
implied market capitalization is therefore only $3.99 mln, with the shares priced at a 30% 
discount to their current market value ($1)… Shareholders will vote by correspondence, 
which increases the scope for potential corporate governance abuse. (March 15, 2000) 

Samaraneftegas 24-Feb-99  “Samaraneftegaz has announced plans to issue 67,490.280 additional common share. The 
issue represents a 238% increase in SNGs charter capital (Threat:  capital dilution).  The 
company proposed to place the issue via closed subscription…Shareholders will be asked 
to approve all Samaraneftegas BoD decisions made through 1997 and 1998 …  
Furthermore, Samaraneftegas directors  believe that it will do no harm to get carte blanche 
for future restructuring deals and ask shareholders to authorize any spin-offs and asset 
stripping that the BoD may at any time consider appropriate.  They will therefore ask 
shareholder to okay future deals “in bulk.” (February 24, 1999) “On March 23, a bailiff 
opened the Samaraneftegaz EGM by reading out a court ruling barring four companies … 
from voting their shares.  By ”excommunicating” its four major critics Yukos secure 95.7% 
of votes. (March 24, 1999) 

Samotlorneftegaz 6-Sep-01  “will now be offering its shareholders the opportunity of a swap into a parent company 
single share, leaving them with no option but to exit their companies.”  (Sep. 17, 2001)  
Viewed as swap at poor terms. 

Sberbank 27-Dec-00 -0.105 "On December 27, Sberbank BoD reportedly discussed 1999 financial results and a new 
share issue program…if the bank decides to fill in the authorized cap, by issuing a further 
4.99 mln share, then this will lead to a 36% increase in the voting shares…we assess the 
exposure to potential dilution of outside shareholders as "vulnerable to high." (Jan 25, 
2000) 

Sibneftegazpe-
rerabotka 

22-Jun-99  SIBUR pushed through the reorganization of the Sibneftegazpererabotka, whereby its 
crown jewels (ten gas refineries) were transferred to SIBUR-Tyumen and the parent 
company was left with debt and little else. 



     37

Company Date of 
reported 
violation 

CER around 
event 
 (t-10 to t+3) 

Reported governance violation (Date of Troika Dialog Corporate 
Governance Bulletin) 

SibUr-Neftekhim 3-Aug-00  CEO of the company transfered shares he controls in two transactions to allies of 
prominent investor, giving them enough voting shares to put through transactions that 
allow stripping out of assets. 

Slavneftmegion 6-Jul-00 -0.017 "TNK, a 12.8% shareholder in Slavneft, got no seat on the the new board…Ahead of the 
Slavneft AGM, the adament Slavneft won a court indictment, barring TNK from voting on 
its stake."  July 6, 2000 

Surgutneftegas 24-Jan-00 -0.149 "In early January Surgutneftegaz crafted a consolidation program, which, if approved by 
the EGM called for February 10 would increase management's holding of voting share to 
40% and give it control over "treasury stock" (33%).  Outside shareholders would see their 
combined stake decline from 31% to less than 25%, less than a blocking minority...There 
are several reasons for concern. (1) The swap rates remain unknown...(2) ...there may be no 
way to verify interested-party transaction requirements...(3) The company has yet to 
confirm that preferred shareholders will be allowed to vote...(4)... the shares which the 
company currently owns in the subidiary, rather than being cancelled...management will 
have the proxy to vote them."  Feb 2, 2000 

TNK-Nyagan 6-Sep-01  TNK initiated reverse share split 

Tomsk Refinery 24-Jun-99  The decision of a 25% dilution was accompanied by a generous proposal from the BoD to 
all existing shareholders to take up the new shares at R848 ($35) each and a dubious offer 
to buy shares from dissenting shareholders at R21 ($0.86) per share. 

Tomskneft 24-Feb-99  Tomskneft… will hold an EGM… The agenda of the meeting includes the approval of a 
41% increase in of Tomskneft share capital, and the authorization of 82 mln new shares 
issued to five Yukos-affialted offshore companies… It is also proposed that all structural 
changes made by the BoD from 1997 until the EGM be approved i.e. the creation of 32 
daughter companies and the transfer of $159 mln in Tomskneft assets to subsidiaries. 
Shareholders will be asked to vote on amendments to the charter…(that) would give the 
BoD unbridled powers, leaving shareholders defenseless.(March 10, 1999)  “When 
shareholders arrived that morning to the address announced in the EGM notice, they 
discovered a note, on a sheet of paper stuck to the wall, saying that the meeting would take 
place at a different location, the now well-known town of Mosalsk (a 2-3 hour drive from 
Moscow).  By doing so YUKOS, which had so far been selective in barring shareholders 
from general meetings ( keep the ‘undesirables’ out and let ‘good old boys’ in), has 
displayed unusual impartiality by leaving all outside shareholders out of the action…” 
(June 17, 1999) 

Transneft 8-Jul-99  "At the Transneft AGM, the government, which owns 100% of voting stock, voted to slash 
preferred dividends to R0.5 (compared with R56.6 in 1997). Transneft still owes about 
R133.6 mln ($5.5 mln) in 1997 preferred dividends. Preferred shareholders have not 
received any dividends, but because dividends were announced, they could not vote at the 
AGM. The state has pushed through an amendment whereby the company, instead of 10% 
of net profit, will pay fixed preferred dividends of only R0.5." July 8, 1999 

Tulanefteproduct 8-Dec-99  "Tulanefteproduct, a Transnefteproduct subsidiary, has announced plans to increase its 
share capital by 59% via additional share issue. It is proposed to place the new shares with 
insiders via closed subscription. The proposal will be discussed at the EGM, scheduled for 
January 8." (December 8, 1999) 

Tyumenneftegaz 6-Sep-01  “will now be offering its shareholders the opportunity of a swap into a parent company 
single share, leaving them with no option but to exit their companies.”  (Sep. 17, 2001)  
Viewed as swap at poor terms. 

UES 5-Apr-00 -0.058 UES proposes restructuring plan for industry that minority shareholders contend opens up 
ample opportunities for self-dealing by company insiders. 

Ust-llimsk Timber 
Concern 

27-Aug-01  A prominent investor in Rospom (RusAl) forces production subsidiary (Ulsk Timber) into 
bankruptcy and in process transfers assets to themselves. 



     38

Company Date of 
reported 
violation 

CER around 
event 
 (t-10 to t+3) 

Reported governance violation (Date of Troika Dialog Corporate 
Governance Bulletin) 

Viksunsk Pipe 26-Jan-99  Dilution is proposed and the terms of share redemption are very poor: redemption price 4 
times lower than the price of new shares. 

Yuganskneftegaz 24-Mar-99  “Approval of oil sales by YFGA to Yukos-contrrolled entities at R250 per ton for the next 
three years.  Retroactive approval of the establishment of 59 daughter companies and 
prospective approval of 60 more subsidiaries to be created over the next three years.  
Transfer of $1bn in assets from the parent company to 119 subsidiaries.  Shareholders that 
do not attend the meeting or vote against the proposals, will be bought out for as little as 
R7.5 per share(33 cents), which values Yuganskneftegaz’s oil reserves at just $0.0003 per 
barrel. (March 24, 1999) 



     39

Table 3:  Outcomes of Governance Violations 
 

Company Date of 
governanc
e 
violations 

Date of event 
resolution 

Outcome description Outcome:  
2= full recovery 
1=partial redress 
0=no redress 

Aeroflot 12-Aug-99  Share increase introduced. 0 

Alpha Cement 8-Dec-99  Goes through. 0 

Amursvyaz 28-May-01  Goes through. 0 

Avtosvet 30-Dec-99  Goes through. 0 

AvtoVAZ 23-Jun-00  Reorganization introduced. 0 

AvtoVAZ 26-Apr-02 14-Mar-03 Reverted on 3/14/2003, by court 2 

Babayevsky 
Confectionery 

22-Feb-00  Goes through. 0 

Chernogorneft 17-Jun-99 22-Dec-00 TNK got control but later sold back to BP in exchange 
for shares. 

1 

FESCO 23-Jun-99  Foreign shareholders lose representation. 0 

GAZ 21-Dec-00 no exercise of 
the power to 
issue new 
shares 

Provision passed at AGM.  But no exercise of this 
power to issue new shares. 

1 

Gazprom 12-Aug-99  No action to redress significant self-dealing, even 
suggestions that intensify in this period. 

0 

Gazprom 25-Oct-00 28-Oct-00 Significant movement to redress transactions including 
removal of management in spring 2001, recovery of 
some assets transferred to ITERA. 

2 

Gazprom 11-May-01 6-Jun-2001 CEO replaced in advance of AGM, followed by removal 
of restriction on UFG shares, with Fyodorov gaining 
seat at AGM. 

2 

Irkutskelectrosvyaz 23-Sep-99 1-Mar-00 On March 1, 2000, Irkutsk Region arbiters ruled the 
Irkutskelectrosvyaz EGM decision to announce 1998 
preferred dividends illegal. 

2 

Kaluganefteproduct 11-Mar-00  Goes through. 0 

KAMAZ 2-Sep-99 6-Apr-00 Share issue goes through. EBRD challenges case, 
initiating lawsuits, but to no avail until April 6, when 
come to agreement whereby transform half of debt into 
equity (4-5%) and remaining half into rescheduled debt 
backed by the government. 

1 

Khantymansiisk-
okrtelecom 

25-Jul-01  Original proposed swap ratio goes through. 0 

KrAZ 7-Jun-99  Goes through. 0 

KrAZ 3-Feb-00 19-Feb-00 Shareholders declined the agenda of EGM. 2 

Kuznetsk Ferrous 
Alloys 

22-May-01 26-oct-2001 On October 26, 2001 FCSM refused to register new 
issue 

2 

Lakokraska 7-Sep-00  Goes through. 0 

Leningrad Metal Plant  5-Oct-99  Goes through. 0 



     40

Company Date of 
governanc
e 
violations 

Date of event 
resolution 

Outcome description Outcome:  
2= full recovery 
1=partial redress 
0=no redress 

Leningrad Metal Plant 3-Apr-00  On July 10, 2000 Federal Arbitrage ruled in favor of 
Interros, recognizing the legitimity of share issue by 
creditor (Interros) during bancruptcy procedure of 
Leningrad Metal Plant. 

0 

Lukoil 8-Jul-99  Goes through. 0 

Moscow Refinery 3-May-00  Goes through. 0 

Mosenergo 9-Feb-99  Goes through. 0 

Nizhnevartovsk Oil and 
Gas Production 
Company 

6-Sep-01  Goes through. 0 

Norilsknickel 15-Jun-00  Goes through. 0 

Norilsknickel 18-Sep-00  Protracted battle ensues led by Russian securities 
agency that pursues multiple court challenges to 
transaction.   

0 

Northwesterntelecom 18-Feb-02  Not reversed. 0 

Novolipetsk Metal 27-Jan-99  Goes through. 0 

Novolipetsk Metal 13-Jul-00  Goes through. 0 

Noyabrskneftegaz 1-Dec-98  Goes through. 0 

Noyabrskneftegaz 27-Dec-00  Goes through. 0 

Orenburgneft 28-Apr-00  Goes through. 0 

Petmol Dairy 1-Feb-00  Goes through. 0 

Purneftegaz 6-Jul-01  Goes through. 0 

Purneftegaz 18-Feb-02  Goes through. 0 

RAO UES 5-Apr-00 20-Jun-01 Reorganization plan radically altered in face of protests 
and publicity. 

1 

Sakhalinmorneft 14-Mar-00  Goes through. 0 

Sakhaneftegaz 16-Feb-00  Goes through. 0 

Samaraneftegas 24-Feb-99  Goes through. 0 

Samotlorneftegaz 6-Sep-01  Goes through. 0 

Sberbank 27-Dec-00 27-Jun-01 dilutive issues goes through, but minorities get board 
seat and later law passed limiting future issues. 

1 

Sibneftegazpererabotka 22-Jun-99  Goes through. 0 

SibUr-Neftekhim 3-Aug-00  Goes through. 0 

Slavneftmegion 6-Jul-00  blocked 0 

Surgutneftegas 24-Jan-00  Goes through. 0 

TNK-Nyagan 6-Sep-01  Goes through. 0 

Tomsk Refinery 24-Jun-99 4-Oct-1999 On October 4, 1999 FCSM cancelled the new issue 2 

Tomskneft 24-Feb-99 17-Jan-00 On January 17, 2000 the FCSM suspended the 
Tomskneft share issue prospectus. 

2 

Transneft 8-Jul-99 3-July 3-2000 On July 3, 2000 GM approved to pay dividends for 
1997 

1 



     41

Company Date of 
governanc
e 
violations 

Date of event 
resolution 

Outcome description Outcome:  
2= full recovery 
1=partial redress 
0=no redress 

Tulanefteproduct 8-Dec-99  Goes through. 0 

Tyumenneftegaz 6-Sep-01  Goes through. 0 

Ust-llimsk Timber 
Concern 

27-Aug-01 23-Nov-01 The bankruptcy proceedings were ceased and assets was 
returned to Rospom 

1 

Viksunsk Pipe 26-Jan-99 21-June-1999 Shareholders applied to NAUFOR that helped them to 
fight. FCSM indicated that it supports their efforts. The 
agreement was achieved between shareholders and 
managers 

1 

Yuganskneftegaz 24-Mar-99 11-Aug-99 Conflict between FCSM and Yukos. FCSM stop trading 
of Yukos shares on RTS and Yukos was forced to 
switch to another stock exchange. Yukos doubled the 
swap ratio. 

1 



     42

 Table 4:  News Coverage of Governance Violations and Firms 
 

 
 # of articles in English newspapers: 

WSJ and Financial Times 
# of articles in Russian newspapers: 

Kommersant, Izvestia and Vedomosti 

Newsworthiness-coverage 
in newspapers 

January-June 1998 
Company Date of 

governance 
violation 
 

Date – 
1month  
Date + 
1month   

Date – 
1month  
Date + 
2months  

Date + 
1month  
Date + 
6months  

Date + 
2months 
Date + 
6months  

Date – 
1month  
Date + 
1month   

Date – 
1month  
Date + 
2months  

Date + 
1month 
Date + 
6months   

Date + 
2months
Date + 
6months  

English 
language 

 

Russian 
language 

 
Aeroflot 12-Aug-99 0 0 0 0 0 0 0 0 11 97 
Alpha Cement 8-Dec-99 0 0 0 0 0 0 0 0 0 2 
Amursvyaz 28-May-01 0 0 0 0 0 0 2 2 0 0 
Avtosvet 30-Dec-99 0 0 0 0 0 0 1 1 0 0 
AvtoVAZ 23-Jun-00 0 0 0 0 3 3 6 6 5 92 
AvtoVAZ 26-Apr-02 0 0 0 0 2 2 1 1 5 92 
Babayevsky 
Confectionery 

22-Feb-00 0 0 0 0 4 5 1 0 0 6 

Chernogorneft 17-Jun-99 1 5 22 18 3 4 16 15 0 5 
FESCO 23-Jun-99 0 0 0 0 2 3 1 0 0 8 
GAZ 21-Dec-00 0 1 1 0 2 5 4 1 5 35 
Gazprom 12-Aug-99 0 0 0 0 1 1 0 0 133 381 
Gazprom 25-Oct-00 12 16 18 14 5 6 5 4 133 381 
Gazprom 11-May-01 5 7 4 2 18 21 3 0 133 381 
Irkutskelectrosvyaz 23-Sep-99 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 
Kaluganefteproduct 11-Mar-00 0 0 0 0 0 0 1 1 0 0 
KamAZ 2-Sep-99 0 0 1 1 0 0 2 2 0 94 
Khantymansiisk-
okrtelecom 

25-Jul-01 
0 0 0 0 1 2 1 0 

0 0 

KrAZ 7-Jun-99 1 1 0 0 1 1 0 0 1 21 
KrAZ 3-Feb-00 0 0 0 0 3 3 0 0 1 21 
Kuznetsk Ferrous 
Alloys 

22-May-01 0 0 0 0 0 0 1 1 0 0 

Lakokraska 7-Sep-00 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 
Leningrad Metal Plant  5-Oct-99 0 0 0 0 0 0 1 1 0 4 
Leningrad Metal Plant 3-Apr-00 0 0 0 0 2 4 6 4 0 3 
Lukoil 8-Jul-99 0 0 0 0 0 1 1 0 75 175 
Moscow Refinery 3-May-00 0 0 0 0 1 1 0 0 0 11 
Mosenergo 9-Feb-99 0 0 0 0 0 0 0 0 8 39 
Nizhnevartovsk Oil and 
Gas Production  

6-Sep-01 0 0 0 0 0 1 7 6 0 0 

Norilskii Nickel 15-Jun-00 0 0 3 3 5 5 8 8 10 45 
Norilskii Nickel 18-Sep-00 7 8 8 7 16 18 17 15 10 45 
North Western Telecom 18-Feb-02 0 0 0 0 2 3 4 3 0 0 
Novolipetsk Metal 27-Jan-99 0 0 0 0 1 1 0 0 2 25 
Novolipetsk Metal 13-Jul-00 0 0 0 0 1 1 7 7 2 25 
Noyabrskneftegaz 1-Dec-98 0 0 0 0 2 3 1 0 2 15 
Noyabrskneftegaz 27-Dec-00 0 0 0 0 1 1 1 1 2 15 
Orenburgneft 28-Apr-00 0 0 0 0 8 10 3 1 0 4 
Petmol Dairy 1-Feb-00 0 0 0 0 0 2 4 2 0 4 
Purneftegaz 6-Jul-01 0 0 0 0 1 1 1 1 0 5 
Purneftegaz 18-Feb-02 0 0 0 0 1 3 3 1 0 5 
RAO UES 5-Apr-00 2 5 15 15 12 16 38 34 38 230 
Sakhaneftegaz 16-Feb-00 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 
Samaraneftegas 24-Feb-99 2 3 6 5 0 1 3 2 1 6 
Samotlorneftegaz 6-Sep-01 0 0 0 0 1 3 5 3 0 0 
Sberbank 27-Dec-00 3 3 8 8 1 3 24 22 6 212 
Sibneftegazpererabot 22-Jun-99 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 
SibUr-Neftekhim 3-Aug-00 0 0 0 0 3 5 3 1 0 0 
Skhalinmorneft 14-Mar-00 0 0 0 0 1 1 0 0 0 8 
Slavneft 6-Jul-00 1 1 0 0 5 6 1 0 2 14 
Surgutneftegas 24-Jan-00 5 5 0 0 10 12 8 6 1 41 



     43

 
 # of articles in English newspapers: 

WSJ and Financial Times 
# of articles in Russian newspapers: 

Kommersant, Izvestia and Vedomosti 

Newsworthiness-coverage 
in newspapers 

January-June 1998 
Company Date of 

governance 
violation 
 

Date – 
1month  
Date + 
1month   

Date – 
1month  
Date + 
2months  

Date + 
1month  
Date + 
6months  

Date + 
2months 
Date + 
6months  

Date – 
1month  
Date + 
1month   

Date – 
1month  
Date + 
2months  

Date + 
1month 
Date + 
6months   

Date + 
2months
Date + 
6months  

English 
language 

 

Russian 
language 

 
TNK-Nyagan 6-Sep-01 0 0 0 0 1 1 0 0 0 0 
Tomsk Refinery 24-Jun-99 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 
Tomskneft 24-Feb-99 2 4 7 5 1 1 3 3 3 5 
Transneft 8-Jul-99 0 0 4 4 0 0 0 0 3 7 
Tulanefteproduct 8-Dec-99 0 0 0 0 0 0 1 1 0 0 
Tyumenneftegaz 6-Sep-01 0 0 0 0 1 2 2 1 0 1 
Ust-llimsk Timber  27-Aug-01 0 0 0 0 1 5 5 1 0 2 
Viksunsk Pipe 26-Jan-99 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 
Yuganskneftegaz 24-Mar-99 3 3 3 3 1 1 3 3 0 10 
Average  0.77 1.09 1.75 1.49 2.18 2.95 3.6 2.82 10.39 45.14 

 
 
 



     44

Table 5: Control Variables 
 
Number of joint ventures is the sum of the number of existing joint ventures with foreign companies and the 
ones that are completed in the year following the revelation of the corporate governance violation.  Foreign 
ownership is the proportion of stock held by foreign investors. EBRD is a dummy variable equal to 1 if the 
EBRD has financed the company.  Hermitage is a dummy variable equal to 1 if the Hermitage fund owned a 
stake in the company six months prior to the revelation of the governance violation.   
 

  Reputational concern proxy 
Foreign debt 
holder proxy 

 

Company 

 
Date of 
governance 
violation 

 
Number of completed 
Joint Ventures 

 
Foreign 
ownership stake 

 
EBRD stake 

 
Hermitage had 

stake in company 

Aeroflot 12-Aug-99 0 0.2 0 0 
Alpha Cement 8-Dec-99 0 0.5 0 0 
Amursvyaz 28-May-01 0 0 0 0 
Avtosvet 30-Dec-99 0 0.216 0 0 
AvtoVAZ 23-Jun-00 3 0 0 0 
AvtoVAZ 26-Apr-02 3 0 1 0 
Babayevsky Confectionery 22-Feb-00 0 0 0 0 
Chernogorneft 17-Jun-99 0 0.1842 1 0 
FESCO 23-Jun-99 1 0.4 1 0 
GAZ 21-Dec-00 2 0.4 1 0 
Gazprom 12-Aug-99 3 0.058 0 1 
Gazprom 25-Oct-00 3 0.1 0 1 
Gazprom 11-May-01 3 0.11 0 1 
Irkutskelectrosvyaz 23-Sep-99 0 0.026 0 0 
Kaluganefteproduct 11-Mar-00 0 0 0 0 
KamAZ 2-Sep-99 0 0.26 1 0 
Khantymansiiskokrtelecom 25-Jul-01 0 0.065 0 0 
KrAZ 7-Jun-99 0 0.14 0 0 
KrAZ 3-Feb-00 0 0.14 0 0 
Kuznetsk Ferrous Alloys 22-May-01 0 0 0 0 
Lakokraska 7-Sep-00 0 0 0 0 
Leningrad Metal Plant  5-Oct-99 0 0.1 0 0 
Leningrad Metal Plant 3-Apr-00 0 0.1472 0 0 
Lukoil 8-Jul-99 2 0.372 0 1 
Moscow Refinery 3-May-00 0 0 0 0 
Mosenergo 9-Feb-99 0 0.35 1 1 
Nizhnevartovsk Oil and Gas 
Production  

6-Sep-01 0 0 0 0 

Norilskii Nickel 15-Jun-00 1 0.2 0 1 
Norilskii Nickel 18-Sep-00 1 0.2 0 1 
North Western Telecom 18-Feb-02 0 0.2864 0 0 
Novolipetsk Metal 27-Jan-99 0 0.4 0 0 
Novolipetsk Metal 13-Jul-00 0 0.4 0 0 
Noyabrskneftegaz 1-Dec-98 0 0 0 0 
Noyabrskneftegaz 27-Dec-00 0 0 0 0 
Orenburgneft 28-Apr-00 1 0 0 0 
Petmol Dairy 1-Feb-00 1 0.37 0 0 
Purneftegaz 6-Jul-01 0 0.404 0 0 
Purneftegaz 18-Feb-02 0 0.404 0 0 
RAO UES 5-Apr-00 0 0.33 0 1 
Sakhaneftegaz 16-Feb-00 0 0 0 0 
Samaraneftegas 24-Feb-99 0 0.15 0 0 
Samotlorneftegaz 6-Sep-01 0 0 0 0 
Sberbank 27-Dec-00 1 0.119 1 1 
Sibneftegazpererabotka 22-Jun-99 0 0 0 0 
SibUr-Neftekhim 3-Aug-00 0 0 0 0 
Skhalinmorneft 14-Mar-00 2 0.1063 1 0 



     45

  Reputational concern proxy 
Foreign debt 
holder proxy 

 

Company 

 
Date of 
governance 
violation 

 
Number of completed 
Joint Ventures 

 
Foreign 
ownership stake 

 
EBRD stake 

 
Hermitage had 

stake in company 

Slavneft 6-Jul-00 2 0.126 0 0 
Surgutneftegas 24-Jan-00 0 0.31 0 1 
TNK-Nyagan 6-Sep-01 0 0 0 0 
Tomsk Refinery 24-Jun-99 0 0 0 0 
Tomskneft 24-Feb-99 0 0.2 0 0 
Transneft 8-Jul-99 1 0 1 0 
Tulanefteproduct 8-Dec-99 0 0 0 0 
Tyumenneftegaz 6-Sep-01 0 0 0 0 
Ust-llimsk Timber  27-Aug-01 0 0 0 0 
Viksunsk Pipe 26-Jan-99 0 0 0 0 
Yuganskneftegaz 24-Mar-99 0 0.15 0 0 
Average  0.53 0.139 0.16 0.18 

  



     46

  
Table 6:  Summary Statistics 

 
 Mean Standard 

Deviation Minimum Maximum Number 
of obs. 

Announcement effect -0.14 0.16 -0.59 0.14 24 
Newsworthiness 10.38 32.20 0 133 57 
Number of articles highlighting violation      

in the Financial Times 0.70 1.84 0 11 57 
in the Wall Street Journal 0.38 0.98 0 5 57 

in the FT and WSJ 1.09 2.75 0 16 57 
Ownership, debt and JV      

Dummy for Hermitage Funds ownership 0.18 0.38 0 1 57 
Foreign share 0.14 0.15 0 0.5 57 

Dummy for EBRD stake 0.16 0.37 0 1 57 
Number of JV 0.53 0.96 0 3 57 

 



     47

Table 7: The Effect of Press Coverage on Outcomes 
 

In all the regressions in Panel A but the last one (and all the regressions in panel B) the dependent 
variable is a variable equal to 0 if the corporate governance violation was not readdressed at all, 1 if 
partially readdressed and 2 - seriously addressed (e.g. change in CEO, change in charter, change in 
number of independent board members, change in national law) and the estimated are obtained using 
an ordered logit.  In column VI of panel A we club outcome 1 and 2 and we run a simple logit. 
Foreign ownership is the proportion of stock held by foreign investors. EBRD is a dummy variable 
equal to 1 if the EBRD has financed the company. Number of joint ventures is the number of existing 
joint ventures with foreign companies and the ones that are completed in the year following the 
revelation of the corporate governance violation.  All the measures of coverage are the number of 
articles published in the mentioned newspapers in the specified window. Standard errors are reported 
in brackets, * means 10% significant, ** 5% and ***  1%.  

 
Panel 7A: Coverage in different windows  

 I  II  III  IV  V  VI  

Foreign ownership (%) -3.108  -5.885 * -4.888 * -4.356  -4.591 * -12.397 *** 
 (2.35)  (3.14)  (2.86)  (2.70)  (2.75)  (4.50)  

EBRD as an investor dummy  1.294 * 1.722 ** 1.827 ** 0.869  0.916  3.842 ** 

 (0.72)  (0.81)  (0.80)  (0.77)  (0.78)  (1.59)  

Number of Joint Ventures 0.293  -0.04  -0.034  0.332  0.309  -0.922  

 (0.31)  (0.36)  (0.36)  (0.32)  (0.32)  (0.56)  

# of articles in FT and WSJ         

Date – 1month , Date + 2months  0.426 **     0.642 ** 

  (0.17)      (0.28)  

Date – 1month , Date + 1month   0.429 **      

    (0.19)      

Date +2months , Date + 6months    0.168 **   

    (0.07)    

Date +1month , Date + 6months      0.15 **  

     (0.06)   

Number of observations 57  57  57  57  57  57  

 
Panel 7B:  Different types of coverage  

 I  II  III 
Foreign ownership (%) -5.885 * -5.697 * -6.689 ** 
 (3.14)  (3.18)  (3.38) 
EBRD as an investor dummy  1.722 ** 1.604 * 2.028 ** 
 (0.81)  (0.88)  (0.89) 
Number of Joint Ventures -0.04  0.018  -0.023 

 -0.365 (0.40) (0.37) 
# of articles in FT and WSJ       

Date – 1month , Date + 2months 0.426 ** 0.477 **  
 (0.17)  (0.24)   
# of articles in FT     0.087 

Date – 1month , Date + 2months   (0.35) 
    
# of articles in WSJ   1.081 * 

Date – 1month , Date + 2months   (0.65) 
    

# of articles in Russian newspapers  -0.036   
Date – 1month , Date + 2months  (0.11)  

   
Number of observations 57 57 57



     48

 
Panel 7C:  Audience vs. Credibility   

  I II III 

Foreign ownership (%) -3.217 -4.284 -6.435* 
 (2.417) (2.776) (3.554) 
Ebrd as an investor dummy 1.487** 1.658** 1.603** 
 (0.750) (0.784) (0.892) 
Number of Joint Ventures 0.153 0.112 0.087 
 (0.343) (0.353) (0.412) 
Number of articles in Vedemosti 0.188 0.103 -0.167 
Date – 1month , Date + 2months (0.180) (0.193) (0.236) 
Number of articles in other Russian papers  0.114 0.004 
Date – 1month , Date + 2months  (0.097) (0.123) 
Number of articles in WSJ and FT   0.501** 
Date – 1month , Date + 2months   (0.243) 
    
N 57 57 57 

      
      
      
      
      

    
      

      
      
     

    
    
     

    
    

     
 
 



     49

 
Table 8: The Determinants of Press Coverage 

 
In all the regressions the dependent variable is a measures of coverage (number of articles published in the 
mentioned newspapers in the specified window). Newsworthiness is measured as the number of references to a 
company in the 6 month period from January to end of June 1998.  Foreign ownership is the proportion of 
stock held by foreign investors. Hermitage is a dummy variable equal to 1 if the Hermitage fund owned a stake 
in the company six months prior to the alleged corporate violation being revealed.  The announcement excess 
return is the cumulative excess return between t-10 to t+3 days around the day of the first revelation of the 
corporate governance violation.  All the estimates are obtained by OLS. Standard errors are reported in 
brackets, * means 10% significant, ** 5% and *** 1%.  

 
Panel A: Whole sample  

 # of articles in 
 # of articles in FT and WSJ between FT between WSJ between 
 Date–1month , 

Date+2 months 
Date –1month , 
Date +1month 

Date+1month , 
Date+6months 

Date+2months,  
Date+6months 

Date–1month , 
Date+2 months 

Date–1month , 
Date+2 months

Newsworthiness 0.05 *** 0.027 ** 0.02 ** -0.01 -0.015 0.018 ** 0.01 ** 
 (0.01)  (0.01)  (0.01)  (0.02)  (0.02) (0.008)  (0.004)  
Foreign ownership, % 1.403  -0.38  -0.458  -1.24 -1.307 -0.511  0.122  
 (2.07)  (2.01)  (1.58)  (3.64)  (2.97) (1.37)  (0.73)  
Hermitage dummy   2.88 *** 2.042 *** 7.406 *** 6.571 *** 1.92 *** 0.952 *** 
   (0.96)  (0.75)  (1.73)  (1.41) (0.65)  (0.35)  
Constant 0.38  0.301  0.23  0.63 0.56 0.22  0.08  
 (0.42)  (0.39)  (0.31)  (0.71) (0.58) (0.27)  (0.14)  
Observations 57  57  57  57  57 57  57  
R-squared 0.33  0.43  0.39  0.35  0.36 0.41  0.40  
F-test:  
  Newsworthiness=0 
  Hermitage dummy=0 

25.77 19.29 16.48  13.70 14.45 18.07 16.95 
 

 
Panel B: Sample with reliable stock prices  

 # of articles in 
 # of articles in FT and WSJ between FT between WSJ between 
 Date–1month , 

Date+2 months 
Date –1month , 
Date +1month 

Date+1month , 
Date+6months 

Date+2months,  
Date+6months 

Date–1month , 
Date+2 months 

Date–1month , 
Date+2 months

Announcement returns -2.83  -1.72 1.19 -11.47 -8.55 -0.61  -1.11  
 (4.25)  (3.93)  (3.23)  (7.84)  (6.51) (2.78)  (1.39)  
Newsworthiness 0.07*** 0.05 ** 0.03 * 0.03 0.02 0.03 ** 0.019 ** 
 (0.02)  (0.02)  (0.02)  (0.03)  (0.03) (0.01)  (0.007)  
Foreign ownership, % -2.22  -4.65  -4.51  -4.17 -4.04 -4.05  -0.59  
 (5.24)  (4.94)  (4.06)  (9.84)  (8.17) (3.49)  (1.74)  
Hermitage dummy   2.95 ** 2.22 * 7.25 ** 6.52 ** 1.94 * 1.00 * 
   (1.37)  (1.13)  (2.74)  (2.27) (0.97)  (0.48)  
Constant 0.87  0.68  1.11  -1  -0.57 0.79  -0.11  
 (1.68)  (1.54)  (1.26)  (3.07)  (2.55) (1.09)  (0.54)  
Observations 23  23  23  23  23 23  23  
R-squared 0.5  0.6  0.55  0.45  0.45 0.56  0.6  
F-test:  
  Newsworthiness=0 
  Hermitage dummy=0 

16.33 
12.01 8.35 7.09 6.85 9.74 12.68 

 

 



     50

Table 9:  The IV Estimates 
 
 

The dependent variable is a variable equal to 0 if the corporate governance violation was not 
readdressed at all, 1 if partially readdressed and 2 seriously addressed (e.g. change in CEO, change in charter, 
change in number of independent board members, change in national law). Foreign ownership is the 
proportion of stock held by foreign investors. EBRD is a dummy variable equal to 1 if the EBRD has financed 
the company. Number of joint ventures is the number of existing joint ventures with foreign companies and the 
ones that are completed in the year following the revelation of the corporate governance violation.  Coverage 
are the number of articles published in FT and WSJ between one month before the revelation of the corporate 
governance violation and two months after. Column I is estimated by OLS. Column II by IV, where the 
instruments for coverage are newsworthiness (number of references to a in the 6 month period from January to 
end of June 1998)  and the Hermitage dummy. Standard errors are reported in brackets, * -  means 10% 
significant, **- 5% and *** - 1%.   

 
 

 I  II  
Foreign ownership, % -1.16 * -1.13 * 
 (0.59)  (0.60)  
EBRD as an investor dummy  0.476 * 0.47 * 
 (0.23)  (0.24)  
# of articles in FT and WSJ between     
Date – 1month , Date + 2months 0.111 *** 0.097 * 
 (0.03)  (0.04)  
Constant 0.4 *** 0.412 *** 
 (0.12)  (0.12)  
Number of observations 57  57  
R-squared 0.25  0.25  

 
 
 



     51

Table 10:  Who Acts to Redress Reported Governance Violations? 
 

This table classifies the 17 (partially) successful outcomes based on the main mechanism 
involved in the resolution.  
 

 Intervention by government actors Private sector actors   
Mechanisms Intervention of  

regulators/courts 
Political intervention Company relents 

when faced with 
significant opposition 

Company relents Total 

 AvtoVAZ Gazprom KAMAZ Chernogorneft  

 Irkutskelectrosvyaz RAO UES KrAZ GAZ  
 Kuznetsk Ferrous Alloys Sberbank Ust-Ilimsk Timber  Gazprom  
 Tomsk Refinery  Viksunsk Pipe Transneft  

 Tomskneft     

 Yuganskneftegaz     

Number of cases 6 3 4 4 17 
Percentage of 
cases 35% 18% 24% 24% 

 

 
 

 


